
Public Diplomacy Council, courtesy of Alan Heil 
 

FACT SHEET ON INTERNATIONAL BROADCASTING TO IRAN 

June 25, 2009 

“The winner (in reporting) of the Iranian protests was neither old media nor new media, but a hybrid of 

the two.”  ---The Economist, June 18, 2009 

 “Iranian authorities are seeking to exercise a stranglehold on press coverage of massive unrest after the 

disputed election results there, but they’re having trouble stopping a combination of old-fashioned, 

shoe-leather journalism and new social media platforms.” --David Folkenflik, NPR’s All Things 

Considered, June 20, 2009 

“We are getting hundreds of videos, thousands of calls, probably tens of thousands of emails. It’s the 

most incredible thing I have ever experienced.”  ---Alex Belida, Acting Director, VOA’s Persian News 

Network 

The major actors: 

VOA’s Persian News Network (PNN).  On TV eight original hours a day, including a new morning 

program.  These are repeated around the clock and streamed on line.  Five hours are simulcast on radio 

and there is a one hour radio only program.   PNN is the leading international broadcaster to Iran.  In a 

2009 survey conducted by InterMedia Survey Inc., the Voice’s Persian TV service reached at least 29.5 

percent of adults in Iran each week (more than 15 million.) These numbers undoubtedly have increased 

considerably since the Iranian presidential election June 13 and protests in its aftermath.   Direct visits to 

PNN’s website (http://www.voanews.com/persian/)   have increased 800 percent since early June.  VOA 

has been inundated with videos, pictures, emails, and telephone calls from inside Iran.  It has created a 

dedicated Twitter account and posted material on other sites, including You Tube 

(http://youtube.com/user/PNNVideo.  

BBC World Service TV in Persian.   The service, launched in January, expanded its schedule to 13 hours a 

day during the recent crisis.  BBC estimates its audience in Iran at seven million, but Iran threatened on 

June 24 to downgrade relations with Britain and the two countries have expelled pairs of diplomats.  An 

Iranian government spokesman accused BBC and VOA of “creating and intensifying ethnic tensions and 

dividing the country” and warned against any email to these channels, “the control rooms of the recent 

uprising.”  According to an analysis by BBC World Service monitoring, Iranian state TV has covered 

events almost exclusively based on statements and rallies of the government or of President 

Ahmedinijad.  The views of the three defeated presidential candidates have received little or no 

coverage. 

  RFE/RL’s Radio Farda.   This around the clock network has greatly expanded its shortwave frequencies 

since the present crisis began.  At some peak hours, it is on ten frequencies simultaneously.  Ninety nine 

percent of Iranian households have television, and only 25 percent listen to radio.  In the February 

survey, Radio Farda reached 2.5 percent of Iranian adults weekly (around a million and a third listeners).  

http://www.voanews.com/persian/
http://youtube.com/user/PNNVideo


Public Diplomacy Council, courtesy of Alan Heil 
 
Despite Iranian jamming, that total is believed to be somewhat greater today. Radio Farda reported a 

doubling in the use of proxy servers and web censorship circumvention software over last weekend. 

Impact.    Iranian official attacks against Western media, particularly the VOA and BBC, have intensified 

greatly this week.  Iran has jammed PNN and BBC Persian TV as well as Radio Farda intermittently.  But 

the U.S. broadcasters have beamed PNN through five different satellites, and six channels.  Radio Farda, 

since jamming began June 14, has added five to ten frequencies at prime listening hours.  VOA’s full 

service coverage of events has encompassed exclusive videos of protest marches in Iran and the 

government’s violent crackdown as well as reactions from the United States and other countries to the 

evidence of fissures in Tehran’s clerical leadership.   

There was the stunning video of the agonizing death on June 22 of Neda Agha-Solton, the young woman 

murdered in a Tehran plaza by a bystander deployed by the regime.  Within a few hours, Neda became a 

symbol of popular resistance to a flawed election.  Hundreds of thousands of channels and delivery 

systems --- digital, print, websites, TV and radio --- relayed the images of her last moments. Juan 

Mercado of the Philippines Daily Inquirer reported that the Agha-Solton video was transmitted from 

Tehran through server proxies to evade government censors.  “An Iranian,” he wrote, “slipped copies to 

The Guardian in London, to the Voice of America, and to five contacts in Europe.  CNN broadcast the 

film.  In less than 24 hours, Neda was transformed, on the web, from a nameless victim into an icon of 

the Iranian protest movement.” 

The Khamenei regime struck back.  Iran expelled the BBC’s Tehran bureau chief, and accused Britain and 

the United States of fomenting the country’s most explosive uprising in Iran in 30 years.   It accused the 

BBC and VOA of orchestrating the uprising and seeking to divide Iranians.   On June 25, VOA Director 

Danforth W. Austin responded.  In an interview with News Talk, one of several PNN daily public affairs 

programs, he denied Iran’s allegations that international broadcasters, including VOA, worked to 

threaten the country’s territorial integrity.  “That’s simply not true,” he said. 

The VOA Director added that the Voice would continue to give Iranians a full and balanced view of 

events inside their country and around the world.  “That is our promise to the people of Iran,” Austin 

said.  “The access to free and credible information is very important…  Right now, the VOA is the only 

way many people in Iran can find out what is going on in their own country.  A free flow of information is 

a fundamental human value regardless of religion or background.” 

Many other media have focused on the role of international broadcasters, and particularly VOA, in 

meeting this challenge.  Among them:  the Associated Press, United Press International, the Washington 

Post, the Wall Street Journal, the Christian Science Monitor, the Times of London, Agence France Presse, 

CNN, NBC Nightly News, National Public Radio, the Pittsburgh Tribune-Review.  In an editorial, that 

paper concluded:  “U.S. cable news channels are carrying first person reports from inside Iran, too.  But 

what distinguishes VOA is its long experience in reaching foreign audiences living under regimes that 

prohibit the free flow of information.  That’s an especially valuable capacity right now in regard to Iran --

- one that should not be overlooked or underestimated in debate about how the U.S. government is 

dealing with events there.” 


