Distress Signal:

AY S NRA O €at EngagifigaheFrab World
through Arabic Language Broadcasting

Master of Arts in Law and Diplomacy Thesis
Submitted by DANIEL VILLANUEVA
April 18, 2009
Under the advisement of
Professor William Ryh

© 2009 DANIEL VILLANUEVA

http://fletcher.tufts.edu

THE FLETCHER SCHOOL

|||||||||||||||||



http://fletcher.tufts.edu/

Page |1
Table of contents

LYGNRBRAZOGAZY XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXEKEKXKENX X XX XX

The Structural and Functional Capacity of Alhurraand Radio SIF @ |1 X X X ©XpX X0 XK 4D © X
tKS yYySHSNE ASEASNI +2A0S 2F | YSNA XX XIXNIXBA OX wl
Differences between VOA Arabic and Radio SaaxX X X X X X X X X X X X XXM X X

[ KFffSYyaAay3a ¢SNNAG2NRBY GKS ai RREXSK ¥ XX /Moy Y dzy
Overcrowding{ X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X XX XBXXNXX XvXoX X © O
Personal politics and national agenddgs{ X X X X X X X X X X X X X X X X X X X3 X XN 1X

Government interferencE X X X X X X X X X X X X X X X X X X X XXX ZBOOQXOOXNXDXIXDP ™ b

Why has the United StatesThrogy LG & 2 SAIKG . SKAYR XX add $ m9 | &
The perfect storm: congressional pressure, Norm Pattiz, and th&XB8J& X X X0OXXXXP P H o

La GKS !'{ D2@SNYYSyd cCdzf f& | {MXXXIXY AXNWKRART { |
International broadcastingd SLJ- NIi 2 F { (0 XK X R X X X XN RIERGXXEXBK
Appointment of Karen Hughes and increased focus on international broadca3tiXgX X @9

Limited resources and tough challengeX X X X X X X X X X X X X X X XXX X % d o H

Bang for the Buck: engagement Wil JazeerX X X X X X XXX X XXXXDXPX XXX X P o p

tdzof AO wSIFOGAZ2Y (2 ! f KdzNIX XEXYXRKXWXROXD2X X dd | n X X X
| OKASOGAY A Lzt AO RALX 2YI 08 W& dzXX X XA & | Ny S i

AssessmentE X X X X X X X X X X X X X X X XXX X X X XX XXX XX dtp

POl data ASSESSIMEIL. ......u it e e e e e mm e e e e e e e s en e e eaan e eermes 42

Criticisms of BBG polling techniqueX X X X X X X X X X X X X XXOOOXKK X XX X PX PP np
Editorial assessmeiX X X X X X X X X X X X X X X X X X X X XRKIKBPPKKKKK D n T

Evaluation: Has the BBG Approach in Establishing Alhurra and Radio Sawa Been Effective

AY 1T OKASGOAY A tdzof A0 S5ALE 2YXXORPKXNBEOEX PR DDOX K X X
BBG approack X X X X X X X X X X X X X X X X X X XKXPXDEROKFK KK X X X DPX XD po
BBG surrogates: U-fiinding and credibilik X X X X X X X X X X X XK PKXKDPX PDX ¢ n

WSO2YYSYRFGAZ2Ya XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXOXBEIXXXXXXP
Improvement of international broadcasting managemank X X X X X X X XX®XX c p
Broadcasstructure adjustmentX X X X X X X X X X X X X X X X X X XX XX XX68 X

I LILISY RA E XXXXXXXXXXXXXXXX XX XX XKDRKKKXKD T ¢

AT AZ2ZIANE LIKE XXXXXXXXXXXXXXX X XK XyXMK X X X



Page |2

Introduction

The period following the attacks of September 11, 2(fas been a tumultugs one for
' YSNAOIFY 3Af26Ff F2NBAIAY AYIF IASXodzi G KAudim LINR 6 f S
world. The divide between how America views its policies and how the Arab addrvorld
views them is vast and growing. Americaecurity experts have found themselves in the
unfamiliar situation of being unable to solve this dilemma with military might aloleading to
a rediscovery of otheforeign policytools, most notably public diplomacy.

Publicdiplomacyhas many dimensionshowever, this paper wilfocuson Americ& a
attempt at becominga significant force in broadcasting to the Arab world through thedcdile
NEONIYYRAY3I 2F £2A0S 2F ! YSNAOF ! N} oAO & wlRA
first Arab Satelle TV Chfy St = ! £ KdzZNNJ 6 W¢KS CNBS fundés Q0 & L
I N} 6 A0 fly3da 3S oNRIFROIF&GAY3 G(KNRdIdzZAK Yé SELISN
Office for Press and Public Diplomacy in the Bureau of Near Eastern Affairs in the summer o
2007 as well as my experience working with the Public Diplomacy section of the US Embassy in
Qatar in the summer of 2008. | will draw upon timeractions,conversationsand insight into
DOS relations with paArab mediagleaned fronthese experiencethroughout the paper.

In this papen will provide a detailed overview of the structure and functional capacity
of the two Ameican funded outlets as well a& comparisonbetween Radio Sawa and its
predecessor Voice of America Arabiiowill then describethe unique challenges within the
current Middle East broadcasting environment, the motivation behind the entrance of Alhurra
and Radio Sawa into this environment, and how they have been utilized by United States

Government officials. This will be follodidy an analysis of the Arab reaction to these outlets



Page |3

measured both through polling data and anecdotal/editorial opinions of respected academics
and Arab journalists. | will then provide my evaluation of the effectiveness of the current
strategies employe by the outlets in furthering the objectives bfS.public diplomacy. Finally,

| will provide my recommendation as to what should be done to improve the efforts of the

United States in effectively reachifrab audiences through broadcasting.



Page |4

Structural and Functional Capacity of Alhurra and Radio Sawa

The legal structure for Alhurra and Radio Sawa is composed of multiple levels of bureaucracy
beginning with the Broadcasting Board of Governors (BBG) which was established on @ctober
1999 as the independent federal agency responsible foua@l.government and government
sponsored, nommilitary, international broadcastingThe BBG oversees multiple broadcasting
organs including Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free AdighanMiddle East
Broadcasting Networks (MBN), formerly the Middle ERsidio Network (MER) until 2004
which functions as an independent nonprofit grantee and serves as the umbrella for Alhurra
and Radio Sawa.

Radio Sawa launched in March 2002 andswg@ven $100 million in startup funding,
while Alhurra was launched in February 2004 and was given $102 million in startup féinding.
From fiscal year 2002 through fiscal year 2008 congress has appropriated more than $445
million to fund Radio Sawa, Alhatrand Alhurra Irag (approximately $396 million excluding
Alhurra Iraq). In fiscal year 2003 appropriations totaled $30 million increasing to $88 million by
fiscal year 20089 I OK &SI NJ a. bQ&a Fdzy RAy3 t S@St -hdkhra AyO

television coverage for Alhurra and increased signal strength arkoR4 radio programming

'C2NJ Y2NB AYF2NXIGAZ2Y NBIFNRAY3I GKS . wiwbbdgbi 8S NBFSNBy C
’For a graphic chart of BBG structure please see Appendix |

% William A. RughBroadcastingand American Public Diplomadyansnational Broadcasting Studies, Journal 14:

2005

* Jeremy M. Sharpihe Middle East Television Network: An Overv@RS Report for Congress, August 17, 2005


http://www.bbg.gov/

Page |5

for Radio Sawaln fiscal year 2009 the BBG has requested $112.4 million dollars which
represents 16.1% of its total congressional request for international broadcdsting

While appropriations for MBN increased by $5 million between fiscal year 2007 and

-+
>
ax
O
~
(9
(0p))
=z
[}
T
2
|

<
™M

GKS T LILINRBLINAFGA2yEa O2YYAGQG S

LINEANF YYAYyT RSOA&AZ2YA |G ! f KdzZNNJI éllanfagd®fardaR A y 3 (i

f SFRSNA I yR 02 @3%berid CahférenceNThg c@ramitiee2def@rn®d providing

funds to enhance Alhurra programming and instead provided $2.2 million dollars to provide 60

day archiving on the stations website and $2 millimilats for the random translation of 20

K2dzNB 2F 6SS1f& LINPINIYYAYI AY 2NRSNI G2 AyONB
The action taken by the Appropriations Committee was significant. It served as a

reminder of the limits to editorial freedoms fdd.S.Government funded media outlets and

brought MBN programminglargely unmonitored due to the ArabiEnglishlanguage barrier

under the congressional magnifying glass. When questioned about the congressional

appropriations decision, one senior MBN offi stated that he was in favor of transparency

and believed archiving on its website provided Alhurra with an opportunity to reach additional

audience domestically while translation of Alhurra broadcasts was a BBG initiative that had not

been completed de to lack of fundéHowever,02 y A RSNAY 3 | f KdzNthel Q& 3§

assertion that Alhurra did not take this initiative unilaterally due td#hak of fund€seems to be

®U.S. International Broadcastinglanagement of Middle Eagroadcasting Services Could Be ImproG®&O
Report:GAQ06-762, August 4, 2006. Please see Appendix Il for a detailed breakdown of Alhurra and Radio Sawa
Appropriations between FY 202006

6 Broadcatng Board of Governors, Fiscal Year 2009 Budget Request

" International Broadcasting Operatiortdpuse Report 12097- STATE, FOREIGN OPERATIONS, AND

RELATED PROGRAMS APPROPRIATIONS BILL, 2008

8¢St SLIK2YS AYGSNUASE O2yRArBurildR 2008\ 1 K WwaSyA2Nl a.b 2FFAOAL


http://www.gao.gov/new.items/d06762.pdf

Page |6

a convenient excse. Government control over MBN outlet programming derived froamtrol
over funding will play an important role in my forthcoming analysis of MBN outlet credibility.

In addition to greater daily news coverage, increased levels of funding have enabled the
expansion of operation reach for both Alhurra and Radio SawdioRSawa enhanced its
broadcast depth throughhe strengtheningof its medium wavesignaland arranging for leases
on several local FM channélCurrently its operations are divided among three major
geographic divisions North Africa, the Levant, and @&wdf with orair FM stations cistered
within Morocco, Israel, the Gulf Emirates, and Irag. Sawa maintains seven distinct programming
streams includingl) Iraq, (2) Jordan and the West Bank, (3) the Gulf, (4) Egypt and the Levant,
(5) Morocco, (6) Sudaand Yemen, and (7) Lebanon. Each stream provides similar newscasts,
the exception being Iraq, while differentiatimusicLINE I NJ Ya® wlk RA2 { I gl Q&
broadcasts average between 31 and 35 hdirs.

Since its launch in 2004 Alhurra has beeniedron the two most popular Arab Satellite
providers, Arabsat and Nilesat, allowing for ubiqudacoverage of the region from North Africa
through the Saudi Peninsula and including Irag and Sudan. In addition, supplemental
appropriations to the MBN in 2@0and 2005 have allowed for the establishment of Alhurra Iraq
and Alhurra Europe, the first 24/7 Western Aralsinguage television network broadcasting to
Europe. Alhurra Iraq programming is tailored specifically to the Iragi public while Alhurra
Europe $ meant toprovide Arabiespeaking audiences in Europe with balanced and accurate
news and informatiort MBN maintains three television offices in the region located in Beirut,

Baghdad, and Dubail K2 dz3 K ! f KdzZNNJ Q&4 YI Ay &algeinghar a f 20l

o Rugh Broadcasting and American Public Diplomacy
' GAO Report: GAQB-762
" Alhurra to Begin Broadcasting to Eurg@RNewswire, Springfield, Va., July 25, 2006



Page |7

2OSNI ff aGFFF ydzYoSNAYy3I | LIINRPEAYLFGStE@ wnno |
between 36 and 43 hour¥:

While Radio Sawa and Alhurra cover a similar geographic area, they maintain different
target audiences whichinfluence thér programming stylesconsiderablp wl RA 2 {Fal
broadcasts are designed to reach a target audience é3Ayear oldghroughan emphasis on
Western and Arab populanusicand amusicdriven format*® According to Norman Pattiz, BBG
member and the persongpularly credited for conceiving and launching Radio Sawa, the target
I dZRASY OS A& Ga3ISYSNIffe dzyRSNIoirk& of WBsSerna® o n X
Arabic popmusiX G KSe& ¢l yid G2 KSFNJ FSFGdz2NBa | o2dzi KSI
marriage and dating, and the Internet, and finance, and entertainment. They're pretty much
like the underon | dzZRASYy O0S& GKI G @&2dz é2dz R “Bywiest | £ Y2 &
estimates the programming breakdown consists of480minutes oicommercialfree musicper
hour with the remainder being filled by Arabic news broadcasts and occasional specialized
programming:> The emphasis on entertainment is acknowledged by the BBG who wrote in a
2004 statement, "The reason Radio Sawa playssic is becauseresearch indicated a
combination ofmusicand news is the best way to reach its target audiertée."

Alhurra is intended to target BroaderMiddle Eastern audiendey providing a balanced
broadcast of news, current affairs, and entertainment programming. Rathan targeting a
particular demographic, the BB@rgeted the niche of WONB RA 6 f SwhidhSthdg NI A y 3 ¢

determined wasot being filled by the other Arab satellite providefifie assertion thatArab

2 GAO Report: GAQ6-762

®IBID

* News Hour with Jim Lehrer Transcript, Bace Smith interview of Norman Pattiz: January 2003
® GAO Report: GAQ6-762

'® Glenn Kesslefhe Role of Radio Sawa In Mideast Questipwéshington Post, October 13, 2004



Page |8

A0St EtAGS LINPGARSNE | NBE LRWOKRKADE S a2 10 2 WONINE DS NE
which | disagreeAccording to Senate testimony given by Mouafac Harb, news director for the

Middle East Television Network (MTN),2004,& e werebusinesdike in our approach, and

we studied our market from thetfits of Gibraltar to the Persian Gulf. What came out was the
NEIA2YyQa FANRG ySéa |yR AYyF2NNIGAZ2Y OKIFyySt
accurately. That means going beyonudtjreporting what happened. We provide background

and context toSELJ I Ay K& &2YSGKAYy3a KILWSYySR 1yR 6K
I £ KdzNNJ Qa  LINE 3 bdorts,Ycbokilg, fasBionji ezNd®lagy, and entertainment
programs as well as political talk shows and magaipe news program$® Since its launch in

2004, Alhurra has increasddom two hours of live news to six and a half hatirs

~ AN

tKS bSO6SNE {SEASNI £+2A0S 2F ! YSNA O}

Voice of America (VOA) broadcasts first went on the air in 1942 underutecas of
the Coordinator of Information, butwere transferred soon after to the Office of War
Information and were utilized as a tool of psychological warfare meant to simulteeo
demoralize American opponents while emboldening domestic populations teupsagainst
their governments. VOA was tisferred to the Department of State in 1945 and became a
division of the Unitd States Information AgendSA) in 1953 where it remained until 1999,

when theUSAwas reintegrated into the Department of State and the BBG was establi¢hed.

" Senate testimony of Mouafac Harb to tBeibcommittee on International Operatioasd Terrorism Committee
on Foreign Relations, April 29, 2004

®Ellen McCarthyya-Based, U.Sxinanced Arabic Channel Finds Its \Jdiashington Post, October 15, 2004
YAlvin SnydetDNB g Ay 3 t F Ay & | GPDBKE USEICEnter for PukifiBhdtl/, Qune 11, 2007

% Allen Heil JrYoice of America: A HistariNew York: Columbia University Press, 2003




Page |9

+ h! Q& ivesocBaSgedi considerably upon their relocationU8A. In 1960,USA

Director George Allen endorsed the VOA Charter, drafted by VOA staff members and later

approvedby PresidentEisenhoweE ¢ KA OK 2dzif AYSR GKS TFTFHef20Ay =S

longrange interests of the United States are served by communicating directly with the
peoples of the world by radio. To be effective, the Voice of Amenigst win the attention and
NBaLISOG 2 ¥In ofdédr Zoi @y &éiFadliences, the VQOrarefully balance policy
advocacy with honest and impartial news reportifdnis objective ikighlighted by statements
from its chartersuchast- h! ySéa Attt 06S | OOdzNF GST 20280
will represent America, not any single segment of Americaesy, and will therefore present
I 0l fFyOSR YR O2YLINBKSY&aAdS LINR2SOGA2% 27
¢ K NP dz3 K gottln ydar$ai Broadcasting during the 1960s and 1970s, VOA gained a
reputation for comprehens® and objective coverage owing toits dedication to the
straightforward reporting of divisive issues such as the Vietnam War and Watergate. By
maintaining this dedication to fair and balanced reporting, VOA established itself globally as a
well-respected, credible news det despite its overt ties to the American governmént.

While VOA has undergone substantiransformationduring its 60 year history, funding
has consistently been tied to thtilfillment of the core objective of furtherindJ.S.foreign
policy goalsThis meant that duringoeriods of international conflict funding was temporarily
increased in support of greater broadcast output. An exemplar of this correlation is the increase

in broadcasting of VOA Arabic from a Hadiur program in 1950 to 14.5 hours Haduring the

2L \VOA Websitehttp://www.voanews.com/english/Africa/VOACharter.cfm
22
IBID

G A ¢


http://www.voanews.com/english/Africa/VOACharter.cfm

Page |10

Suez Crisis of 1956, and back down to 6 hours a day by*i1956®. attacks of September 11
have led to a reorientation ob).S.foreign policy both in substance and geography with the
Arabic speaking world, and more broadly theidlim world, replacing the former Soviet Union
as the focal point folJ.S.government initiatives. Historically, this shift in priorities would
support an increase in funding to VOA Arabic as a means of influencing Arab foreign opinion;
however, the tumultuais period folowing the terrorist attacks provided opportunities for new
initiatives throughout the government and political decisiorakers were persuaded by long
time Clinton friend and radio ingtry giant Norman Pattiz, that a new, drastic change of
direction in boadcasting was needed to combat the threats facing the United Stétes.

Pattiz argued that the VOA model of nesS | @& o NR I ROl ada gta |y 3
NEft AOQ GKIFIG ¢l a dzyloftS (2 NBIFIOK GKS AYLERNII Yy
needed to e replaced by a more energetic, entertainment friendly station which would come
to be known as Radio Sawa. Pattiz supported his assertion with data demonstratingQida
Arabicwas wafully poor at obtainingnarket share withyst 1.6 million Arab listenes or 2% of
the Arab audience tuninin to broadcast$’ It is important to note that while disagreeing on
the type and scope of change necessary, VOA Arabic had independently arrived at the
conclusionthat new measures should be enacted to increase listeii@. To this end VOA

management had drawap a $15 million plan in 2001 to expand transmission capabilities and

3 Heil, Voice of America: A History

2 Myrna Whitworth,Speaking Out: Time to Speak up for the Voice of Amédiaraign Service Journal, American
Foreign Service Association: January 2004

% Sharp,CRReport




Page |11

lease FM broadcasts to boost VOA penetration depth; howether,plan came to late and

when VOA Arabic servieeas replaced by Radio Sawawas shelved®

Differences between VOA Arabic and Radio Sawa

Radio Sawa was intended to be different from VOA Arabic in two key ways:
programmaticfocus and targeted demographiclThe most concrete difference between VOA
Arabic and Radio Sawa is the &N & S Y lalfdctidi li&ten@rship througlleep market
penetration of the youth demographic through entertainmeheavy broadcastdeaturing
Western and Arabic populanusicPb ! OO2NRAYy 3 (2 | NBGANBR aSyaiz
Sawa is beamed at certain segment of the Arab speaking audience, young people, and their
mission is to address young people. VOA Arabic was a purely news operation that talked to
every section of the Arab populatigi’ VOA Arabic utilized a broad range of programming
induding news reports, features on American culture and society, areh background
pieces, whereas Radio Sawa dedicates approximately 75% of its broadcasting to popular
music?® The same retired senior VOA Arabic official pointed out that VOA Arahicgmmoning
contained a lot of Americanditerature, theatre, short storiesabsent on Radio Sawa, which
helped Arab audiensaunderstand Americasbetter socially and culturall§’

VOA Arabic also exhibdea more thoroughapproach to reportingand dedicaton to
news broadcastingthan Radio Sawa, relying on ibsvn central newsroom for translation of

reports from its combined global assets and providingrenfsequent news specials, whereas

6 Whitworth, Speaking Out: Time to Speakfapthe Voice of America

¢St SLIK2YS AYUGSNBASE 02y RdzOGSR 6A(K WNBGANBR &SyA2zNJ #t
2 Sharp, CRS report

eSSt SLIK2YS AYUGSNDBASE O2yRdZOGSR gAGK | WNBGANBR aSyA2NJ -



Page |12

Radio Sawa picks up much of its news from other agencies such asFfer Reutersr
stringer reporters, columns writtehy freelance reporterpaid by the story° The difference in
programmatic prioritization is emphasized by a comparison of the length of average news
NBLZ2NIAaY gKAES xh! I N @RAOQKITFAaYSRJIARRY YV 8A&
five seconds!

wlk RA 2 { I ¢ [fdeusonZmidihininend Habeen highly successful in increasing
marketshare in the Arab worldclaiming 3.1 million weekly listeners in 2002, 10.7 million in
2003, 14.3 miibn in 2004, and on pace to reach 21 million listeners by 2008 which would
represent a 13 fold increase in listenership in comparison to VOA Afabi2003 AC Nielsen
survey found that Radio Sawa is the leading international broadcaster in the fiveeMiddtern
countries in which the survey was conducted (Qatar, the United Arab Emirates, Kuwait, Jordan,
and Egypt) with 31 percent listenership among the general population and 42 percent in-the all
important 1529 year group providing evidence that Radawa has also been successful in
specifically targeting the youth demographmoreover, Radio Sawa listeners view the United

States more favorably than do ndisteners®

% salameh NematfThe Mildle East News Gapocal Voices, Global perspectives: Challenges Ahead for
International Media Edited by Alan Heil Jr., Public Diplomacy Council: Washington, D.C. 2008

% Laurie Kassmanoice of America versus. Radio Sawa in the Middle East: A Perspeidiiee Arab Media and
Society, May 2007

%2 Detailed Information on the Broadcasting to Near East Asia and South Asia Asse&Xfitentf Management

and Budget PART Assessment, 2004

% Changing Minds, Winning Pea®BG press release response to repsesued by the U.S. Advisory Commission
on Public diplomacy: October 8, 2003



Page |13

Challenging Territory: the Middle East Communications
Environment

There are comnon aspectsbetween the Middle East as a region and the Middle East

communications environment that contribute to the unique challenges of the market. In many
ways the Middle East communications environment is a reflection of the region from which it
emandes: overcrowded, driven by personal politics and national agendas, and deeply

influenced by government interference.

Overcrowding

The Middle East communications environment has become highly competitive over the
past decadedue to an explosion in the nmber of channels available and a marked
improvement in professional standardsnongst the stations. Prior tthe early 1990sArab
audiences regularly watched Western media outlets for news about what was going on even in
their own countries due to a lackf trust in the tightly-controlled domestic medig” The Arab
g2NI RQa 3INJI R grvdte medaiofnershifp2ganaftiedR the 1991Gulf War during
which Saudi Arabia and Egyptinchedsatellite channels in order to establish Arabic language
equivalens to BBC and CNN and counter Iragi propaganda, and culminated in the launching of
the most successful Middle East satellite charindiistory, Al Jazeeran 1996°

For the first timeArab audience®iad a credible regionallybasedbroadcast alternative.

I £ WI 1T S S Nibs@ded asdz@adef/st for theevelopment of other Arab outlets.rém

% Mohammed ENawawy,U.S. Public Diplomacy in the Arab World: The News Credibility of Radio Sawa and
Alhurra Television in five countrjgSlobal Media and Communication, VoR,2p. 183203: 2006
% Marwan M. KraidyArab Media and U.S. Policy: A Public Diplomacy ReseStanley Foundatiodanuary 2008



Page |14

January 2004 to October 2006 alone, the number of Free to Air (FTA) Satellite channels
broadcasting on Arabsat and Niles#éihe two largest Middle East satellitearriers rose by

163% from 161 stations to 263 stations. By most estimates the number of Middle East satellite
channels avadble as of 2008 fallsetween 300 and 35G° The Gulf countries host nearly half

of all FTA channels followed by a close racesémond between the Levant and North Afric¢a.

TheS A& y2 WYWRBORLSYT2HNIIANHOOAYIT ! NI 0 OASHSNA
that of the stations currently broadcasting in the Middle East, 90% inchuddiclanguage
programming, while channel® NNB &4 L2 Y RAY 3 (G2 GKS WISy Sall f LINE
others, accounting foR5.9% of the FTA channels as of October 2006. The most popular Arab
television programs exhibit the following featurés) historical or political resonance, (2) narrative
of social mobility, (3) and interactive features. Over the past few years talk shows, reality television
(shows likeStar Academyand Supersta), and drama series with historical or political themes have
dominated the Arab rating®

Competiton in the Middle East communications environment for market share within
radio broadcastings markedly lowethan in televisiorbecauseradio has not experienced the
same rapid gowth rate, although the overall competitiveness of the radio market has increased
over the past decade as a function of improved programming and professionalism. Currently,
wlkRAZ2 { gl Qa LING detiveidromCeRistingdatal fadic sfations functioning

within its signalrange and the BBC World Service in Arabic; however, tlsesdso growing

*®3atellite TV in the Arab World 2008rab Advisors Group report, December 07, 2006
http://www.arabadvisors.com/

*"1BID

% Marwan M. KraidyReality Television and Politics in the Arab WdFtdnsnational Broadcasting Studies, Volume
15: 2006



http://www.arabadvisors.com/

Page |15

competition from musicfocusedsatellite channels sicas RotanaMusic Pus, and Mdody
which provide anusiclistening alternative to radio altogethé¥.

Recently, the Middle East communications environment has become even more
crowded with the entrance of foreign governments into Aradanguage broadcastingrheir
entrance has been particularly noticeable in the area of news broadcastiigg.to 1996 there
were only three major 24our satellitetelevision news channels in the MiddladE Al Jazeera,

Al Arabiyah, and Alhurra; however, in 1996 alone France, Germany,usaih Raunched their

own statefunded Arabic news servicSOn March 11, 2008 the United Kingdom threw its hat

back into the Arabic broadcasting ring, following theceremonias failure of a jointventure

with Saudi Arabia in 1996, indicating that the BBC will utilize its 60 years of experience in the
region as well as its awassinning Arabi | y3dzt 3S ySga 6So0aAiS G2 LINE
TSI NJ 2 NITHE tosiduddNdipdrtance of the Middle East in global politics will almost

certainly guarantee a continuation ofhis trend as foreign countries utilize Middle East
broadcasting as a conduit tocreasetheir regional influence.

While the competition for markeshare within the Middle East communications
environment is fierce among Arabi@nguage news agencies, there are two outlets that stand
head and shoulders above the rest: Qabeased Al Jazeera and Saudi Aradiamded, UAE
based Al Arabiyah. Al Jazedmthe undisputed regional media superpower attracting an
estimated 45 million weekly viewers and Al Arabiyah (launched 7 years following Al Jazeera in

2003) places a strong secoffdAccording to the 2008 Arab Public Opinion Poll conducted by

¥ GAO Report: GAQ6-762

40Analysis: Russia Enters Afalorid Media BattlegroundRadioFree English/ Radio Free Libetityne 21, 2006
*'BBC launches Arabic TV ChanB&C News, March 11, 2008

*2GAO Report: GAQB-762



Page |16

Shibley Telhai with Zogby International among residents of Egypt, Jordan, MoroSaudi
Arabia, and the UABR\| Arabiyah and\l JazeeravereviewedWIRA f 8 Q 2 NJ Wp hy2 c
25% and 60% of respondents, respectivVBloth stations benefit from significantyut
unknown, levels of funding from thefmanciers Qatar and Saudi Arabiavhich has allowed
them to develop global networks of bureaand correspondents. Al Jazeera alone boasts thirty
bureau locatbns across six continents; in contr@ghurra mainains three, affording Al Jazeera

a vast advantage in covering breakimgws:*

There is no superpower among raehased Arabidanguage news services; however,
Radio Sawa contesdvith strong competition from BBC World Service which has a 60 year
history in Middle East broadcasting, maintains an extensive network of correspondents and
bureausglobally, and has acquired favorable licensing arrangements with many comfanies.

How does this competition affect the Middle East communications environment?
Primarly, it makes theobjective of obtainingadditional viewership more difficult by creating
market fragmentation wherebyroadcasting outlets are being forced taarket-themselves to
an increasingly smafjroup of viewers, essentially becoming niche providérsypical Middle
Eastern viewer will routinely check multiple news stations and is increasingly willing and able to
flip the channel if a station is not providing them a qualitpghrct that speaks to their personal
proclivities.For an examplef the fickle nature of Arab audiences in the new Middle East media

environment one need look no further than Saudi Arabia, where in 2005 Al Arabiyah, surpassed

3 Shibley Telhami, 2008 Annual Arab Public Opinion Poll, Survey of the Anwar Sadat Chair for Peace and
Development at the biversity of Maryland (with Zogby International): 2008.

* GAO Report: GAQ6-762

*IBID

a A



Page |17

Al Jazeera as the mesiatched news channédR S a LJA G S | f -stéfidihgSaS i Saadi £ 2 v 3

Arabianvies NEQ &0l G2y 2F OK2A0So®

Personal politics and national agendas

As demonstrated above, the Middle East communications environment has been
characterized by an astoundingrogvth-rate in broadcast outlets over the past decade;
however, many of these newdali f SGa &SNS (GKS FdzyOlAzy 2F W¢
WP yAdGe oNBIROI &0AyY3Q ulighingwhidhiffirst &ros2 ii thel 28 in G S N L
NEFSNBYyOS (2 I dzikKk2a2NBR 6K2 LI AR LlzofA&aKSNE G2
publisth y 3Q NBFSNBR (2 adGliAzya GKIFEH +FNB Nizy F2N &
Many stations within the Arab world are utilized as little more than mouthpieces for
0§KSANI 26y S NiEeQ or lprdorfaliipfesiiget In thfe2regidnis common for broadcast
media to support a particular regime, political party, or personal point of view with some
stations flaunting theid Yy A G A G dzi A 2 y I £ 0 AllM&anadaddb&KLebdadeselF&dred 2 £ £ | |
t | NEFwWu@dTV. According to Jawad Abbassi, President of the Ardsofsl Group, member
of the Arab Jordan Investment Bank Group that specializes in research, analysis and consulting
OKNRdzZAK2dzi GKS ! NI} 6 2 2NI RES af iCZFdrt Riy2Q vy | Y S  R2BI

15 channelscommercially viable ones, buiecause2 ¥ @ yA (& o NPprbbay a i A y 3

®AlvinSnyder, £ WFT SSNIF Q&4 aARRES 9Fad t2Ldz I N AGe 21 yWwSLe a4 L&
Center for Public Diplomacy, January 19, 2006

*"Howard Sullivanyanity Press Publishingibrary Trends 7 (1) 1958: Trends in American book Publishing: 105

115, Graduate School of Library and Information Science, University of lllinois: 1958.



Page |18

O2yAydzS G2 KIFIGS cn 2Nl tTnd¢KSe R2y Qi GKAY]
discloses revenues gf dzY 6 S'NA @ ¢
In addition to vanity broadcastinghe Middle East communications environment is

characterized by a multitude of weflinded partially or fully governmeriwned media outlets.

LJ

Lamees AHadidi, editofin-chief of Alam AfYounE 2y S 2F 938 LJiQa (2L) yS¢

that 70 percent of all Arab satellite stations are government cotedsl’ The extent of state
control has diminished since the 1990s when everything from production and broadcasting
facilities to final editorial control rested in the hands of the government; however, financial
partnerships between the state and private stite broadcastersii KS  W! f  WEkHa® S NI
allowed for the persistence of substantial government influence over programmfing.

It is a fairly open secret that quid pro quoexists between Al Jazeera and the Qatari
government in which Al Jazeeraocids criticism of the Qatari regime in exchange for editorial
freedoms in covering other regional development and substantial funding. Thisstas la
double-standard wherebyAl Jazeera has been quick to criticize other countbeastingofficial
comphints from Algeria and Yemen and withdrasvaf the Tunisian and Libyan ambassadors
from Doha in protest of news segments featuring political dissidents, while conveniently
overlooking Qatari actions.For example, Al Jazeehascriticizedfinancial and plitical deals

between Arab government and Israel, but did not cover the opening of a Qatari traide off

“ Gordon RobinsoriThe Rest of Arab TelevisidhSC Center on Bic Diplomacy: June 2005
49

IBID
% Marwan M. KraidyArab Media and U.S. Policy: A Public Diplomacy Reset

a

* Joel Campagna, S 6 SSy (62 62NIRAY vIGFENDRa £ WHT SSNF {FdSttAd

Committee to Protect Journalists, 2002



Page |19

Tel Aviv and has eitl Egyptian election irregularities when Qatar does m®oen hold
elections>?

Many Arab governments have attempted to follo¢§ W! £ WI T SSNudyY2 RSt C
witnessing the success of the Qatari government in controlling regional news, while avoiding
domestic criticism through its partnershiptwiAl Jazeera. By establishing their omationally
funded Arabic satellite newsutlet other Arab governments hopéo strike the same deal,

thereby enhancingheir ability to influence opinions throdgput the region

Government interference

Arab governments haveugt recently become active players in the Middle East
communicatiors environment through the funding of seiprivate statefunded satellite
channels; but,historically they have been actively engaged in regional broadcasting by
restricting the editorial freedoms of channels emanating from their domestic territory asta pa
of their larger effort to control the domestic flow of information. Prior to the spread of satellite
broadcasting to the Middle East in the early 1990s, Arab governments were able to control
programming through their physical control over the broadaagtpparatis. Additionally, they
maintained close watch over the entire media establishment in the rare case that a story was
aired against the wishes of the domestic regime. According to a 1999 report by Human Rights
2 OKZXZ | NI} o 32 JSug/polte wirktaps dhRptizings yasdt fax machines of

A X 4 A X ~

suslJSOG SR RAZAARSY(Gazée yR alGStSO2YYdzy R2OF GAz2ya

*2|ran Urbina,Al Jazeera: Hits, misses, and ricochatsa times, December 25, 2002
°3 Censorship, Restrictions Stunt Internet Growth in Midé#stpan Rights Watch, August 7, 1999



Page |20

Becausef reports by groups like Human Rights Watch, Arab governments have enacted
legislation and constitutionalguarantees protecting free speech; however, they have
circumvented their responsibilities through ineffective implementation of the laws as well as
GKS LI aalkr3as 2F O2yiNIRAOQOG2NRE fl gad @edamSEl YLK
of expressionpne Syrian reporter from a statein newspaper was quoted in the 2005 Media
siFAYyFoAfAdGe UyisRdBwus todeverione thay Th& politicaland security
FdzG K2NAGASE INB F02@0S (GKS /2yatAddzirggud Ly
FTNBSR2Y 2F SEMINBaarzy Ay {&NAI oé

The shift towards regional satellite channels has removed the physical components of
broadcastingboth structural and humanfrom domestic government control, making preus
tactics employed by Arab governments control broadcast outletsinviable. Today, Arab
governmentsutilize nationwide bans to preventthe broadcasting obutlets that they feel are
detrimental o their regimes, such as those place Al Jazeera in Algeria, Tunisia, and Iraq as
of March 2008 In an effort to provide a layer of legitimacy to these broadcasting banspril
20080 KS ' N} 6 [ SIF3dz2S RSOARSR (42 ONBIGS F wal GSftf
more easily censor programs that "negatively affect social peace, ndtiomgy, public order
and public morals." Not surprisingly the charter was initiated by Saudi Arabia and Egypt and is
currently opposed by Qatar and LebantiWhile broadcastindpansare rarely enforced or fully
effective, except where the government hasrect control, they do serve as a significant

obstacle and deterrent.

*42005 Media Sustainability Index: Middle East and North Africa Region, IREX
°° Calev BefDavid,Between the Lines: Al Jazeera, Gaza and a message to (atasalem Post, March 8, 2008



Page |21

Why Has the United States Thrown Its Weight Behind Middle
East Broadcasting?

The United States has been consistently engaged in the Middle East since the end of World War
Il and throwghout this period its policies have often been highly unpopular among the Arab
populace; however, it was not until after the terrorist attacks on Septemb&r2001 that the
United States government faced the realization that the negative foreign opwiicghe Arab
world towards American foreign policgince exacerbated by the invasion of Afghanistan, Iraq,
and the Global Waron TerroKF R 42 06S FTRRNB&ZaAaSRd® Ly Fy | NIAC
USKE LINAYGSR Ay GKS / KNFIABNI yi KEOASYIOD 1 EEY Xi KBSNJI
vast majority of Midims in the Middle East were as shocked and horrified as any American by
gKFEG GKSe al¢g KFLIWSYyAy3a 2y GKSANI ¢+ &aONBSyaé
Mudims he spoke with agreed tha@t Y2 2R 2F NBaSydyYSyid G261 NR |
around the world has become so commonplace in their countries that it was bound to breed
KzalGAftAries PPyR SOSYy KIINBR®DE

Perceptions of the United &tes within the Arab world have deterioratguecipitoudy
over the past decade, reaching antathe low in 2007. According to a station comparative
survey conducted by Zogby International on the topic of the change in Arab opinions towards
America between 2002 and 2004, in all the countries surveyedpexitee UAE negative
attitudes towards the United States grew. Between 2002 and 2004, 22% more Egyptians (98%

of those surveyed), 27% more Moroccans (88% of those surveyed), and 7% more Saudis (94% of

%% peter FordWhy do they hate U.S.€hristian Science Monitor, September 27, 2001



Page |22

those surveyed) viewed the United States unfavorablyfuates remained virtually unchanged
in Lebanon and 14% more Emiratis viewed the country favordbly.

In order to begin reversing the negative trend of Arab attitudes towardsUltt®, the
U.S.government faced two options: either change its policies ta¥gathe region unlikely or
do a better job communicating the reasoning behind its policies. Interestingly, the same Zogby
International poll found that in all the countries surveyed, for those who have not traveled
the U.S.and did not know any Ameriog, the principle source of information on America is

aSSAy3I 2NJ KSFENAY3I | N} o &TheyStipnids dpshdentsswho (G KS |
indicated this as their primary source averaged betweer32% in four of the six countries.
Additionally, amonghose who have derived their information about America from hearing or
seeing Arabic commentaries on Arab television (which above was found to be a plurality of
respondents), attitudes are appreciably less favorable toward th8, its policies, people,
values and product?’

This last finding is not surprising considering that the Middle East communications
environment is dominated by Al Jazeera which according to most experts demonstrates
considerable antl YSNRA Oy oAl ad 1t W laS $a¢h prédicaed ani 2 v | €
feeding the skepticism and conspiratorial mentality that pervades Arab society and deepens
distrugt of the United States. A Saudi journalgas quoted in a 2001 congressional report as
aGFGAy3as aolt  Wof ihéBadldtréet, 4ng tAedArali stréet isidAtdYISNA B y ¢ @

Furthermore, Al Jazeera has made a practice of airing terrorist videotapes, inflammatory

*" Dafna LinzerPoll Shows Growing Arab Rancor at UMashingbn Post, July 23, 2004
%8 Impression of America 2004: How Arabs View America, How Arabs Learn about Asharai#on survey
commissioned by The Arab American Institute, Conducted by Zogby International
59
IBID
0 Middle East: Attitudes toward the Unitete®s, CRS Report for Congress, December 31, 2001



Page |23

speeches by antl.S.personalities, and violent photographs from Iradpefe were reports in

April 2004 that manageent of Al Jazeera had to actually encourage staff to tone down

A N o

WS E

(0p))

aargdsS OPA2ftSyO0SQ Ay (GKSANI O2@0SNX3IS 2F LN

(Vo))
Q1
(Vo))

Lt FyO G6SSy wRSaSyaraid®AitriAzyse yR LINBaSyl

Q1

The perfect stormcongressional pessure, Norm Pattiz, and the BBG

In the period following September Tithe U.S.Congress was under immense pressure
from the American public and upper echelons of government to address the problem of
negative Arab public opinion towards the United StafEse President hadugt launched the
Global War on Terror beginning with the Invasion of AfghanistantaedeOl £ £ SR W! £  WI
ST T &6énie@to be taking hotd ¢ KS W! f  Wandldg@isilz S KBS OU/I b bA &S T F ¢
takes place withithe Muslimworld, and refers to the new media environment in whighab
audiences could view comprehensive, timely coverage of regional ewbntssmagnifyingU.S.
foreign policyactions andresulting in elevated levels of negative sentiment towards America
and plaing pressure on many dlim governments to act againét.S.LJ32 f A Oe @ ¢ KS WI f
STFSOUQ O2y iNRAROdzi SR U 2.S.dekded tazffdst®AIR altér yiRpuyiad 0 K |
diplomacy strategy in the Arab worldecausethey could no longer depend on flding
relationships with the elites while ignoring the rest of the populé&tk.appeared more than
ever that the U.S. would need a more sophisticated and comprehensive method of

communicating with the Arab and 0dlim world.

® william A. Rughtlow Washington Confronts Arab Med@lpobal Media Journal, Fall 2004
®2 Erik Nisbet, Matthew Nisbet, Dietram Scheufele, and James Sharfaiit Diplomacy, Television News, and
MuslimOpinion,Press/Politics 9(2), pp. 137: 2004



Page |24

In 2002, Norman Pattiz, fouddNJ 2 F 2 Sadv22R hySZ | YSNROI Q2
company and member of the recently established BB®ovided congress with a plan to
drastically alterU.S.broadcasting to the Middle East throughe replacement of VOA Arabic
gAOK | ySmen®Y!l Nl X0 NI RA2 OKIyySts wltRAZ2 {I gl
from Morocco to the Saudi Peninsula and serve @sciin the battle for hearts and minds
According to Pattiz, the Middle East Radio Network (renamed the Middle East Broadcasting
network nh 2004 after the addition of Alhurra) took into consideration what was already
availablein the marketplace and what hatthe best chance of delivering the largest possible
GFNBSG dZRASYyOS (G2 3ISG GKS YSaar3asS nom@aad |-
Y N)SThaRNI 8 GA O yI Gdz2NB 2 F t | (Afabid lddguage WEhdckstindzf 2 F
was in keepingvith other major changes being made throughout government. Furthermore,
his ability to market Middle East broadcasting as an effectivg teaassist America in the
Df 26t 2FNJ 2y ¢SNNRBN) LISNERdzF RSR O2yaNXaa GKI
forward.

Ly GKS SeSa 2F b2N¥IYy tIFGGAT ST wkERAZ2 {Il gl Q
number of Arabs listening each week. #dt T Q& o6 O1 ANRdzy R Ay Yl Ay aidNB
broadcasting most likely influenced his emphasis on obtaining greater msileeé when
launching Radio Sawa. In commercial broadcasting the main goal is to obtain the largest
audience possible in order tugify charging elevated tas to advertising companies thus
earning higher revenues. Pattizl & f Saa O2y OSNY SR 6AUGK RBFAYAY3

obtaining greater markesharewhich, he arguedwas critical to achieve the goals of public

63 Regent Norman PattiBiographies of the Regents of the University of California, University of California official
website:http://www.universityofcalifornia.edu/regents/regbios/pattiz.html
% George GeddaRadio Sawa: Music as a Todinerican Foreign Service Association, November 2002



http://www.universityofcalifornia.edu/regents/regbios/pattiz.html

Page |25

diplomacy statingd X ¢ S (i K 2 dz3 K (i musiédrivenNdsrhatithay vz cduld attract the
largest possible audience to what was also our public diplomacy mission ... the greatest
YySad4alr3S Ay GKS 62NIR R2S&ay0d YSIy | f20 AT y2

wl RA 2 {nbuéstioRable success at obtaining substantially higher listenership
throughout the Middle East than itsINS RS OS 4 a2 NE + h ! charadteraakicd of | y Rt
Middle East broadcasting ast@ol in the battle for hearts and mindare directly linked tats
ability to acquire substantial funding for the launch and expansion of Radio SawaJ).$he
budget has become increasingly unbalanced due to American military engagements abroad
forcing the Bish administration to cut costs from most areas of governtp&owever, whereas
non-Middle Eastern related language services experienced budget cuts or even closures, Radio
Sawa obtained a 13% increase in fundihg.

wl RA 2 { I sutc€sgarned Phitfiz&he trist of many within government, including
the former ®cretary of Defense Donald Rumsfeitio stated,"Improving our efforts will likely
mean embracing new institutions to engage people around the world. During the Cold War,
institutions such as thé&).S.Information Agency and Radio Free Europe proved todleable
instruments for the United States. We need to consider the possibility of new organizations and
programs that can serve a similarly valuable role in the war on teffartierefore, it was little
surprise that when Pattiz proposdle launching ofhe first nonMiddle Eastern based 2dour
Arabic language news channel, Alhurra, congress overwhelmingly supported his proposal.
Again, he marketed Alhurra as a tool to assistwimning hearts and mindsin this case

particularly to combat the antRmeri@an bias of the most popular Middle Eastern news station

® Ajr Wars: The Battle for Arabic Television and Radio AudieRéééD RevievPerspectivedDec. 2002
® john EggertorBush Boosts Middle East Broadcast Funding NB  ROF ad FyR /I 6f $S¢5 CS06 Nz
" Donald RumsfeldVar in the Information AgeLos Angeles TimeBebruary 23, 2006



Page |26

lf WETSSNI® ¢KS ANRgGK 2F £ WFHT SSNI Qa LJ2 Lz |
other Middle Eastern states tareate their own satellite channels which could provide a
competing view pait with the hopes of stealing audience from Al Jazeera to their own
stations® The United States followed the same basic logic in the eventual launch of Alhurra.
The pressure on congress to find an answer to the problem of negative Arab public
opinion ofthe U.S.as a means of assisting in the Global War on Terror and the seizure of this
opportunity by Norm Pattiz in his characterization of Radio Sawa and Alhuti@lks the
battle for hearts and mindeas fundamentally altered the way in which thkS.government
views broadcasting to the Middle East: no longer is it simply a means of improahbgpinion
of the United States, but ihas become a strategic imperative following the Septembét 11
attacks. Despite the significant challenges associatét the Middle East communications
environment, the United States has signaled its willingness to devote the time and resources

necessary to bamme a real player in the regiomith the launch of Radio Sawa and Alhurra.

% Mamoun Fandy(Un)Civil War of Words: Media and Politieghie Arab WorldPraeger Security International:
2007




Page |27

Is the US Government Fully Utilizing Radio Sawa and Alhurra?

In this section, | will restrict mgiscussiorof government utilization of Radio Sawa and Alhurra

to Department of State(DOS)officials unless otherwise notedas the @Sis the U.S.
organization specifically tasked witmanagingU.S.public diplomacy and managing foreign
policy issues. Since the abolition of the United States Information Associatiéf) (in 1999

and the merging of its public diplomacy functions into the DOS, there has existed an uneasy
relationship béween State Department employees and their responsibility to assist in
conducting publidRA LX 2 Y Oéd aé& FNHzZOINI GAy3a SELISNASYOS
and Public Diplomacy in the Bureau of Near Eastern Affairs, which was tasked with arranging
interviews for DOS officials with pakrab media,has convinced mehat the organizational
model in place at the DOS hagemdency to deemphasizecorporation of public diplomacy
responsibilities,particularly with regard to the engagement of foreign aedces through

international broadcasting.

International bN2 I ROF A0 Ay 3Y 5SLI NLYSYyd 2F {

¢KS 5h{Q&a 2NHIFIYATIGA2YyIf Y2RSf LINRBJARSa YA
the foreign media, while maintaining stiff penalties when an esypk oversteps their bounds
or misspeaks. The case of Alberto Fernandez, a veteran DOS employee and fluent Arabic
speaker, is quite instructive in this regard. Fernandez was responsible for the majodt.of
interviews to Arabic outlets during his terauras Director of the office of Press and Public

Diplomacy in the Bureau of Near Eastern Affairs, and was almost-kisugtkedly responsible



Page |28

for the muchtouted statistic that the number of interviews conducted byS.Foreign Service
Officers in Arabic ddaled from 2004 to 2008° He was a onenan army in conducting Arabic
interviews with Middle Eastern broadcasters; however, for all he did to improve understanding
of UST2NB ATy LRfAOE Ay (KS aARRtS 9ladx AL ol ay
known in government circles.
On October 21, 2006, Fernandez conducted an interview on the topitSxpolicy in
Iraq on Al Jazeera Arabic and was quoted as saying that the worldi\as Gy Saa Ay 3 FI A
LN} Ilj ¢ |yR GKI G a0 KSgSBiticisngbecauddvithdut deibe? tereFAaNJ & ( N2
I NNB 3IFyOS FyR &a0dzZaJARAGE o0& (GKS | yAGSRUS{ Gl GSa
Administration for his comments and isslia public retraction of his remarks, statifigipon
reading the transcript ofny appearance on dlazeera, | realized that | ser@d &8 YA &8 L2 |1 SX ¢
The result ofthe publicization of cautionary tales regardingnedia engagement
combined with the minimal effort expended by DOS officials in lauding positive efforts has been
the pursuane of nonmedia friendly behavior among employees at DO8ese behaviors
includethe refusal to make oneself aWable to conduct interviews generally, but specifically
the avoidance of difficult interview situations such as live intervigwshich a migsoken wod
is immediately on the recordnd conductinginterviews in a nomative tongue. This riskverse
approach to media is pervasive throughout the DOS; however it is particularly troublesome
with regards to speaking to Arab outlets. This representaagor problembecausemuch of
American foreign policy is being implemented in the Middle East and as one Al Jazeera editor

Yy20SRZ aLFT (GKS 5SLJI NI YiSShith L2STgovérimerit Sfficilf@ aur y 2 (1 L.

% Shawn ZellefFocus on Diplomacy: Karen Hughes Doed-Bi2ign Service Journal, October 2006
0U.S. official retracts Iraq remarkBBC News, October 23, 2006



Page |29

shows when we request them, we wal (0 A f f A NJ 2dzNJ AKS2govarXmerd dzii & A

2LIAY X2y D¢

Appointment of Karen Hughes and increaséalcus on international
broadcasting

On March 14, 2005, Karen Hughes was nominatelddoyglosefriend, President George
W. Bush, to the post ofUndersecretary of State for Public Diplomacy and Public Affairs. Hughes
earned dual degrees in English and journalism from Southern Methodist University and was a
reporter for an NBC affiliate in Dallas/Ft. Worth, before becoming executive director of the
Reptblican Party of Texd$.Undoubtedly, kighesbackground irjournalism was an important
factor in hersubsequentemphasis on broadcasting and media outreach during her tenure as
Undersecretary of State for Public Diplomacy. Hughes instituted nigdrally initiatives such
as thecreation of theRapid Response Unithich monitored newscasts and provided early
morning summariexcomplete with official USG response to members of the RO& the
creation of regionaimedia hubs which facilitate@ngagement with rgional media outlets,
particularly in the Middle EasfIn fact, some of Hughes critics say that she placed a
disproportionateamount of attention on news media outreacind too little attention onlong

term outreach efforts’

™ Interview of a senior Al Jazeeraiofél faceto-face in Doha, Qatar on April 2008

& Biography of Karen Hughes on official White House website: 2007
http://www.whiteHouse.gov/government/hughebio.html

& Secretary of Stat€ondoleezza Rice Announces Departure of Under Secretary of State for Public Diplomacy and
Public Affairs Karen P. Hugh8gcretary Condoleezza Ri0S announcement, October 31, 2007

4 Zeller,Focus on Diplomacy: Karen Hughes Does PD



http://www.whitehouse.gov/government/hughes-bio.html

Page |30

Hughes challenged the DQ®8rganizational bias against speaking to the media through
vocal support for the inalson of public diplomacyparticularly through interaction with media
into the mandate ofU.S.Foreign Service officeigrespective of their cone of employment or
rank In herview not speaking to the media wass as much of a riskif not more than
speaking to themHughes was quoted by the Associate press in June 2006, as stating S
purpose of our ambassadors and our Foreign Service officers is to be outctitgravith the
YSRAIFIEZ (2 68 O02YYdzyAOlFGAy3a 6AGK (GKS Lzt A0 |0
During her tenure, Hughes y & ( A (i dz(i S RvhicH \6t&tedthatl Brib&sda@ors no
longer had to receive prelearance from Washington before corating interviews and that all
foreign service officers should conduct interviews; however, she qualified her statement by
AYRAOIFIGAYy3 GKSe& akKz2dZ R Ftgléda NBYIAY 2y fAyS
points for guidance Hughes went so farsato write public diplomacy into the evaluations of all
Foreign Service officers. In a 2006 appearance at the Council on Foreign Relations, Hughes
a0 GSRE 428 SELISOG (KSWH beaug th&e éhyaging IINFINIOS 2 F
RALX 2YLl O& = ving yhém ndofe @IS andresources to do ‘S@n October 31, 2007
Secretary of State Condoleezza Rice announced the departure of Karen Hughes as
Undersecretary for Public Diplomacy and Public Affairs. It is yet to be determined if the strides

she tooktomh { S Llzof AO RALIX 2YFO& I LI NI 2F SOSNE

increase the importance of speaking to foreign audiences will become institutiondlized.

75
IBID
® Transformatonal Public Diplomacynterview of Karen Hughes by Council on Foreign Relations, May 10, 2006
" Secretary of State Condoleezza Rice Announces Departure of Under Secretary of State for Public Diplomacy and
Public Affairs Karen P. HughB$)S announcement



Page |31

In my experience working with the Public Diplomacy section of the US Embassy in Qatar
the! { YA AQLl N& A mediziappBared Huite enthusiastic in contrast to that of
embassy officialsThis difference proved problematic in enforcing a joint miltBx@S strategy
of engagement with the pa#rab media, particularly Al Jazeera, whickswecessary to create
the leverage to encourage more professional journalistic practidesonversation ensued at
the US embassy between higanking public diplomacy officials from the military and the
embassy tadetermine why different strategiesf engagement with the parab media were
being pursued The military official stated that one of the main directives issued to him by his
superiors was to engage the Arab media by accommodating interview requests and arranging
for interviews of topmilitary dfficials that often traveled through Qatawhich hosts one of the
'{ YAfAGFNEBQA f bands ShelemmgsRaFiti8 asketl & theSnilisary had had
negative experiences with Al Jazeera in the past, particularly with regards to asking gsiestion
that were outside agreed upon parameters and respect for USG officials being interviewed. The
military official replied that his relationship with Al Jazeera was positive and mutually respectful
and that in the few occasions that questions were askectlvhie could not answer, he did not
see any problem inesponding?L. R2 Yy BT Pl 2 0I1Qy yHe wentha 16 Stadeyfhiatd Q
was his belief that thdenefits accrued from an American presence on Arab stations outweighs
the negative repercussions oking wnable to fully answer questions point with which the
embassy official disagreed.in a subsequent conversation | had with three Al Jazeera

producers at a dinner meeting, they corroborated and justified the unequal treatment of USG

8 Conversation between US military public diplomacy official and US embassy official in Doha, Qatar in June 2008



Page |32

officialsand nfi AGI NBE 2FFAOAIf & 060SOFdzaST Ay GKSANI 62N

ONF FhGAY3 ' { F2NBAIY LRfAO&T YAfAGINBE 2FFAOAL§
In the case of Qatar, embassy officials had deemed it cotprteatuctive to cominue

granting interviews to Al Jazeera due to their poor track record of professionalibar.

decisionO2y i N}y atia @AGK YINBY 1dzZ3KQa AyadNdzOGAz2ya

conducting outreach with international media and belies two importantnpsi top-down

YIYRFGSa |f2yS | NB y2i SyieddeBi& and2ocalekkdunysBugesii KS  °

are important in shaping the rules of engagement with international media.

Limited resources and tough choices

¢KS 5h{ Q& 2NHI yAies masthemnpldyées fiork lcandudiidy dntenzews;
however, DOS employees within the Bureau of Near Eastern Affairs face the additional obstacle
of poor linguistic and culturaltraining which hampers theircapability for effective
communication According to 2006 GAO report, 30% of language designated public diplomacy
positions in the Midim world were filled by officers without the requisite language skills. a
January 2009article in Roll Calla newspaper covering events on Capitol Hille tUS
Congressinal Representative from the T3district of TexasMac Thornberry criticized the
{G130S S5SLINLYSyGQa tF0O1 2F OFLI OAdGe G2 o0dzAf R
& G I GXthé BiitedBtates has 23 embassies and consulates throughout the Midsteand

North Africa, a region that is home to about 300 million people. And yet, within the past year,

" Conversation with three Al Jazeera producers in Doha in July 2008
8 y.s. Public Diplomacy: State Department Efforts to Engage Muslim Aeglleack Certain communication
Elements and Face Significant Challen@s0O Report 0635, May 2006



Page |33

we had as few a5 proficient Arabic speakers [level 4 or abowejrking for the U.S. State
Department. A full onghird of them were posted in Washgton, D.C., instead of serving at
embassies and consulates throughout the Arab wéftddditionally, unlike their American
counterparts that focus on civility andsoundbytes,Arabic television broadcast formats
encourageheateddiscussiorand lengthy reponseswhich many DOS officials are untrained to
handle

The few DOS employees that remain willing and capable of conducting interviews with
the Arab mediamust decide how theycan achieve maximum impaetith their limited time.
There are over 300 sat@é channels broadcasting to the Arab world; however, there are a few
that dominate in markeshare, marketlJSY SGNJF G A2y X | yR NBIAZ2Y I AYyT
Sawa are not among them. While Al Jazeera reaches an estimated 40 million weekly %iewers
and commands 53% of the Arab marigHare for international news viewers, Alhurra reaches
25 million weekly viewers and commands only 2% of the Arab mahaate for international
news viewer$3 To underscore theegionalimportance of Al Jazeera even furtheluring my
time working with the public diplomacy section at the US Embassy in Qatpreparation for
the arrival of a new ambassador the staff mdate acquisition of a new satellite package which
included the entire range of Al Jazeera channels ora the top priorities. As thepublic
RALX 2YI O &aSOGA2yQa AYyF2NNIFGA2Yy laaradlyd aat

to have access not only to Al Jazeera Arabic, but to alaZdeda channels because they

8 Mac ThornberryTo Make Smart Power Work, Get the State Department in the RghtCall News, January 16,
2009

8 Al Jazeera TV Viewer Demographidied Media Corporation: 2007
http://www.allied-media.com/aljazeera/JAZdemog.html

% Telhami, 2008 Annual Arab Public Opinion Poll



http://www.allied-media.com/aljazeera/JAZdemog.html

Page |34

representedthe Yulse of the Aab street3* Radio Sawa faces a different problem: while it
reaches an estimated 21 million weekly listeners, two independent panels ofldmghage
experts appointed by the Inspector General pointed out that Radio Sawa lacks regional
influence and is na& primary source for news.

The statistics above demonstrate the limited ability of Alhurra and Radio Sawa to
provide optimal exposure to DOS officialscommunicatingU.S.foreign policy to the Arab
world in comparison with other available outlets)ais reflected in the lack of appeances by
DOS officials olb.S-funded outlets. For example, it was not until summer 2007 that Secretary
of State Condoleezza Rice first appeared on either Alhurra or Radio Sawa despite multiple
requests from both outlex. Robert Satloff, the only nefsrab host on Alhurra, has faced similar
frusiNF GA2Y GAGK I20SNYYSyld 2FFAOALf A adldAy3:s
AaK260l aS aSyA2N) 2FFAOALT &3 anBstwatdkh siatbn toledmh R dzLJ
what Washington is thinking. Despite many promises, only two senior officdsretary of
Education Margaret Spellings and Whiteud® spokesman Tony Snowave appeared on my
show. More important, only a paltry few have ever appeared on any Aluka2 % ® ¢

However, the situation may be improving &kS.government officits and the Arab
audiencebecome more familiar with Alhurra and Radio Sawaccording to a senior MBN
2FFAOALFE S a{ Gl 4GS 5SLI NI YSYy lusrdighdul/erliast yeanor g1 & |
G625 O22LISNI GA2Yy KIFa AGSIFIRAfE& AYLNRBOYOSR® | 2
K2 S FTNBZ odzi y2¢ (GKSe& R2d !4 GKS 0S3IAYYAY

typically U.S.State partment officials want to hava large audience. Over last year or so as

I 2y BSNEI GAZ2Y 6AGK 9YOl &&éhaRatdinuy 2008/ T2 NI GA2Y Faaradl yi
% KesslerThe Role of Radio Sawa In Mideast Questioned
% Robert SatloffHip, Hop, Alhurra!Weekly Standard, November 6, 2006



Page |35

part of our steady improvement, more and moggate 5 LI} NI YSy G 2FFASAL £ & |
wlk RA2 { | ¢ QandestSamirQadsiiNaS3gar Washington correspondent for Arab

media, also believes DOS officials hageSy K St LJF dzf = & ( ly gobd/h8lYfrom L R 2
the State DepartmentOfficials here have a good understanding about the importance of public

RALIX 2YF 08 | yR (KS& ®awhike iNktarehendapedts ta amtdadRiNGe ¢ £
assertion madeabove that DOS officials have been hesitant to engage with Radio Sawa and

l f KdZNNJ = A G A& AYLRNIFyG G2 y246S GKIFG | RAAG

FOGA2YyQ adzOK |a F3INBSAy3a (G2 AYyGSNWBASG NBIjdzSai

Bangfor the buck: engagementvith Al Jazeera

Al Jazeera is the unrivaled heavyweighthaf Arab mediavorld. According to a 2007
viewer demographic profile of Al Jazeera created by the Allied Media Corporabooadcast
marketing firm which targets growing ethnic markedsger half of 5 NBE3IA 2y Q& @A S g S NJ
international news tunan weekly to Al Jazeera, the majority of whom watch f&¥ Bours on
average. Al Jazeera viewen® typically married, 66% have a secondary level education or
above, and 94% live in hevpopulated urban anduburbanareas® If the goal $ to reach the
largest Arab audience possible, increasing US programming on and engagement with Al Jazeera
is a more coseffective strategy than launching Wéded alternativesA 2003 report
submittedby the Alvisory Groupmn Public Diplomacy for the Arab and Muslim World to the

U.S. House of Representatives Committee on Appropriations, which later came to be known as

® Interview conducted with senior MBN official over the phone on April 17, 2008

® Interview with Radid | 6 Q& 5&®/ ® 6 dzNBl dz OKAST { I YANI bl RSNJ 20SNJ SYlI
8 Al Jazeera TV Viewer Demographitied Media Corporation: 2007

http://www.allied-media.com/aljazeera/JAZdemog.html



http://www.allied-media.com/aljazeera/JAZdemog.html

Page |36

the Djerejian Report (named after the chairman of the advisory group Edward Djerjian)
recommended as mucky, (i I UAR gftBhctige, less costly alternative or supplement to METN
may be the aggressive development of programminthis programming can then be
RA&AGNAOdzi SR (KNRdAAK SBAraitAy3a OKIyySta Ay GKS
What prevented this seemingljogical action from being attempted prior to the
launchingof Alhurra television? The answer is multifaceted and complex, owing in part to the
aforementioned pressures of the postld environment on congress and leadership by Norm
Pattiz, butpart of the reasoning also refsto the rocky and sometimes conflictual relationship
between the USG and Al Jazeera stemming feoperceived antAmerican bias i £  WI T S S NI Q
coverage of global issues I T Ay 3 ' £ WFT SSN} Qa 52KI addzRAz (2
from the US nvasions of Iraq and Afghanistan highlights their negative view of US foreign
policy. By complicating the already difficult task of explaining US interventions in the region, Al
Jazeera has become an enemy of the US in the mind of many -paiesrs; howeer, in
faimess, £ WIF 1T SSNI} Qa ySga O20SNI3IS NBFtEtSOha (GKS o
world that US intervention in the Middle East has been detrimental.
Uponmy arrival tothe US Embassy in QatarMay 2008 sometimes referred to ablS
Embassy Al Jazeera due to the amount of time dedicated by DOS officials there to working with
the Doha based news agenaglations between Al Jazeera and the embassy were dismal. The
then Secretary of Homeland Security, Michael Chertiodfd conductedan interview with Al
Jazeera English anch@ami Zeidanonly days earlieon May 27 duing which the anchor

ignored prearranged agreements with the embassy over topics that weretodite discussed

% Report of the Advisory Group on Public Diplomacy for the Arab and Muslim Btwldrd P. Djerejian chairman,
submitted to the Committee on Appropriations U.S. House of Representatives, October 1, 2003



Page |37

including Guantanamo Bay and extraordinary renditioasd repeatedly interrupted the
secretary while he was answering questiofifie interview climaxedhen Zeidan sarcastically
A1 SR aaNX¥ /KSNI2FF>: K2g Oly &2dz af SSLI 0 yA

Public diplomacyfficialsat the embassy who had prexisly lobbied the uppebrassin
Washington, BC. insupportof engagement with Al Jazeenagre furious ovet f  WI T SSNI Q&
of professionalism particularly because this was a cabinet level secretary whose experience
would undoubtedly be recounted to senior decisiorakers inthe White House and
demanded that portios of the interview not be aired. Eventually, Al Jazeera Engdjstedto
the demand, but the damage had been dofiéne interviewwasevidence to many within the
embassy that therelationship with Al Jazeerhad reached a breaking point andeeded to
change if any future interaction was to take place.

For the remainder of my time at the US Embassy in Qatar, public diplomacy officials
myself included expendedtremendous effort in creating and enactirapnfidence building
measuresbetween Al Jazeera and embassy statiese efforts were focused on two major
objectives: constructing personal relationships and encouraging a fresh start for the
professional relationship as a new @d8ministration took office. A serseof soccer matches
between Al Jazeera and embassy staff provided a neutral grtmultivate new relationships
and a string of dinners between public diplomacy officials and Al Jazeera producers afforded
both sides the opportunity to question each othemabout longstanding allegationsof
misconductwhich had caused distrust between the two sidasone of the dinners | attended,

Fy £ WHTSSNF LINPRdzOSNJ aiGFGSR GKIFIG KS 06StAST

Baghdad office during a US air rai April 8, 2003. A public diplomacy official replied that this

% Conversation with public diplomacy officials fra$ Embassy Qatar in May 2008



Page |38

was just as untrue as the allegation that Al Jazeera had aired videos depicting the beheading of
hostages by terrorists in Irag after 2003. The official went on to stateitisé&¢ad of focumg on
previous incidents, the relationship between both sides needed to move forward because there
would be a change in foreign policy that accompanied a new US administration and if Al Jazeera
wanted access to USG officials in this new ehanges in th relationship had to be made. The
Al Jazeera producers grudgingly agreed that their interviewMathael Chertoff had been
unprofessional and acknowledged the importance of a positive relationship between the
embassy and Al Jaze€eYa.

Up to this point have referred to Al Jazeera as a single erfigtysimplicity, however, it
is important to note that irdiscussing future engagement betweblsCofficials and Al Jazeera
one should distinguish betweet KS (62 YIF 22NJ oNI yOKSa adic ! f Wi
and EnglishBeyond a common parent company, Al Jazeera Arabic (AJ) and Al Jazeera English
(AJE) have little in commomach maintains functional independence fromime other in all
aspects of business and production beginning with reporting and oarrghrough to
management structureThe level of independence wagyhlighted by a conversation | had with
one of the senior producers &AJg KA f S G 2dzZNAy 3 | £ Wy &&@hiehc@d 5/
g2NJAYy3 gAGK GKS | { {0 Grl Pdbis Diplowdacy & yhé Budeauroff TA OS
Near Eastern Affairg asked her how much interaction the Arabic and English service had with
each other. She responded that beyond sharing a building they might as well be in different
countries beause they hardly ear spoke with one another. She went on to point out that in

KSNJ SELISNASYyOS akKS ¥FStd GKFG 't WHT SSNI Q

ax
Pz
ran

particularly with reference to Isradl I £t SAGAYS I FFFANR 6KAOK &KS al

92 Conversation with Al Jazeera producers in Doha, Qatar in July 2008



Page |39

Jazeer®d 9y 3 N¥AKer suléylehtGcSn®ersations with members of WIF T SS NI Q&
English service two things were cleaach sidefelt they maintained a higher level of
professional standards and both were fiercely independent.

In treating AJ and AJBtas different branches of the same tree, kdifferent trees
altogether, USG officials can limit the damage done to their effectiveness in engaging the Arab
worldo @ YIAYyGFrAyAy3 Sy3ar3asSySyid gAGK 2yS 2F 1 f Wl
the other. In my observation, the treatment of AJ and A3Eeparate entities hadready been
implemented by public diplomacy officials at the US Embassy in Qatar. In two separate
O2y @SNEI GA2ya 6AGK YSYOSNE 2F GKSIdtBavibalUs@ & Qa L.
official insisted on being interviewed by Al Jazeera, it was always preferable to have them
interviewed on the Arabic service instead of the English service because while AJ aray be
American policyAJE can at times be simplgti-Ameican® They attributed this difference to
the biases of thetof S@St YI yIlFI 3A3SYSyidao L +fa2 20aSNBSR (K
officials felt that the Arabic service was generally more professional and responsive-to pre
arranged US interview agreemis.”®> While the views of one embassy should not dictate the
actions of the entire DOS, it would be a mistake to simply ignore the opinions of the public
diplomacy staff of the US Embassy in Qatar as they have more contact and experience with Al

Jazeerahan the staff of probably any other US embassy in the world.

% Conversation with senior Al Jazeera Arabic producer in Washington, D.C. in July 2007

% Conversation with public diplomacy officials at US Embassy in Qealtar, in June 2008

% personal observation during experience with Public Diplomacy section of the US Embassy in Qatar in the summer
of 2008



Page |40
Public Reaction to Alhurra and Radio Sawa

Il OKASGAY3I Lzt A O RA ishage hd Orbving’ thelzO O S
needle

Prior to assessing the Arab public reaction to Alhurra and Radio Samvanpartant to
SadlotAaK I RSTAYAGAZY 2F WddeauShia dilDaffesthomk NI 3 I
the subsequent assessments are evaluatedprsiouslydiscussedNorm Pattiz has brought a
more commerciallyoriented approach to the launahg of Alhurra andgeven more overtly
Radio Sawa. His reliance upon entertainment in obtaining a large msinkee¢ has been
successful in attracting a substantial audience, but at what cost?

The argument Pattiz puts forward is that if the Arab audierscaat tuningin, it does
not matter how good the message may be; however, some public diplomacy officials have
criticized his approach as beibtgp focusedon marketshare while forsaking the true measure
2T Wadz00SaaQ ¢KAOK &K Zebzisippord Smericdt ublic aipldmadye | 2
efforts. They argue that while Radio Sawa is providing young Arabs the programming they want,
entertainment and popmusic the station does little to improve understanding and
appreciation of American society and faye policies?

¢tKS RAFFSNBYyOSa Ay (KS RSTAYAGAZ2yfornRafd W& dzOO
by Pattiz and many other public diplomacy officials cama tead with the submission of the
Djerejian Report¢ KS NXB LJ2 NIi & G I ( SfaneasuietménBis riaiNike Ld$bér diy A G
publications distributed by embassies, the number oluseholds reached by radio, or the

number of speeches made by advocatedJdb policies. Those are all important inputs, but the

% Rugh, Broadcasting and American Public Diplomacy



Page |41

key measurement is theutput, whichA & Ay F¥f dzSy OAay 3 LIS2L¥HTReQ&d GA S

OKIFIy3aS Ay LIS2L) SQa @GASéa yR FGGAGdzZRSE oI & B

Z

DefininggK S G NHzS YSI AdzNBE 2F | OKAS@AyYy 3 Lzt A0 RA
diswsaAy3d YIN] SO aKKkNBYy $YRE SKY 2R yALILIR AAGA2Y T GS
report, marketda K NB A& 'y AyLlzi 6KAES WY2QPAYHefilKS yS¢€
02 @GASG Lzt AO RALI 2YI O Wshaw) O&libilityQelidbility, 40 Y I G NRA
programming content all play an important role: the better a broadcasting outlet can perform
in each of these categories, the more effectively it will be in communicating with foreign

audiences.

Assessments

In assessing the Arab public reaction toukia and Radio Sawa it is important to take
into considerationboth polling data and editorial and anecdotal evidence to provide a more
complete picture of the way in which the outlets are being received. The popular sayhg is
y dzY 6 S NR >R ifi tha caseofSolling datahe resultscan besubject to manipulation
through biased questioning and/or sampling methods. In response to a question about
O2y FE AOGAY3I LRETEtAYI RIFEGF Fo2dzi ! f KdZNNI = 2y S &
guegion is being asked. There are 325 satellite television stations in the Middle East and if you
ask the audience what their favorites are you will get certain ranking ask what news

OKIFIyySt GKS& g1 G§0K |yR @&2dz ¢ Adadn applé&iandloranges Y LI S i

" Report of the Advisory Group on Public Diplomacy for the @rdiMuslim WorldEdward P. Djerejian



Page |42

02 Y LI NHKTRIL nfalkes the addition of editorial and anecdotal assessmanttich are
based onfirst-hand experiencenot numbers, essential in providing a trueflection of the

outlets.

Poll data assessment

In this section Will focuson four categories of polling data with regards to Alhurra and
Radio Sawa: total audience viewership/listenership, specific country viewership/listenership,
credibility/reliability, and ranking of outlet choice in relation to other regionalleist Because
much of the polling data | cite comes from B&@Gded studies and the BBG has an inherent
benefit in presenting positive polling data, | will providdiscussiordetailingcriticisms of BBG

polling techniques.

Total viewership/listenership: A BBGunded survey conducted by AC Nielsen in 2005

showed that together Alhurra and Radio Sawa had an impressive unduplicated weekly audience
of more than 35 million adults in the Arab worldThe same survey found that 21.5 million
people in the Middd East tunedn to Alhurra on a weekly basiwith projections by a senior

MBN official that Alhurra would reach 25 million weekly viewers in 2808.2004 Office of
Management and Budget report found that Radio Sawa has 14.3 million westklyers and

projected the outlet to reach 25 million weekly viewers in 2008 based on current tréhds.

% Interview of a senior MBN official over the telephone on April 17, 2008

% Alhurra and Radio Sawa Reaching 71 Percent of JilaRNewswire, Jan 25, 2005
1% nterview of a senior MBN official over the telephone oniApr, 2008

1% Office of Management and Budget PART Assessment



Page |43

Specific country viewership/listenership: A BBGunded survey conducted by AC Nielsen

in 2004 found that weeklywiewing rates for Alhurra among adults with satelligetvision
ranged from 12% in Egypt to 33% in Kuwait; however, a private falfpgurvey conducted by
the Arab Advisors Group found that only 4.6% otisatolds with satellite television in Cairo,
Egypt, watched Alhurra fonews programming® While acknowédgingthe aforementioned
polling datacomparesEgyptto/  ANRP>X O2yaARSNAYy3A (KIFIG GKS @I aid
viewers live within Cai®@& Y S i NP LJ2 fdheSproyidea rdl@antconip&risoa andood
example of the way in which data cée misleading if not investigated closely. According to
BBG research conducted in 2002, Radio Sawa has been successful in penetrating the 17 to 28
year old demographic group in places likes Amman, Jordan, and Mot&tco.

Following theU.S.invasion of Iragthere has been considerable emphasis placed on
broadcasting efforts to the country by Alhurra and Radio Sawa. According to -#uBd<8l
survey conducted by AC Nielsen in 2005, Alhurra and Radio Sawa together reached an
unduplicated weekly audience of fkrcent of Iragi adults 15 and older. Alhumeached 42%
of Iragi adults weekly, ranking fifth among over 200 channels available for viewing in Iraq, while

Radio Sawa reached 51% of Iraqi adults, rankinthe single most listened &ationin Irag®*

Credibility/reliability: Polling data for this category isot-widely available, despite the

apparent value of credibility/reliability as a key descriptive indicatordi&dsussedoreviously
credibility/reliability moves beyond the simple measure of markleare and serves as an

important factor in establishing outlets capable of effectively achieving the goalsSopublic

102 Sharp,CRS Report
108 Reaching Arabs Via Airwaves Diploma®g Angeles Times, Aug. 26, 2002
1% Alhurra and Radio Sawa Reaching 71 Percent of IR ewswire



Page |44

diplomacy. A BB@nded survey conducted by AC Nielsen in 2005 found that 75% of viewers
who watch Alhurra rate its news as eitheriable or somewhat reliable, while 63% of Radio
{6l tAAGSYSNR F2dzyR (GKS adlidArzyQa ySea SAUGKS

were based on over 2,000 fate-face interviews conducted with randomly selected

respondents->

Ranking of outlet choice: This category of polling data &more compelling indicator of

regional outlet perceptionbecauseit provides acontext for the interpretation ofresults.

Statistics from 2006 rank Alhurra5@&mong the top 100 Arab satellite channels aedearch

has shown that 90% of Arab audiences only watch thetémpchannels making Alhurra almost

invisible for much of the Arab world, whereas Al Arabiyah, which launched the same time as
Alhurra, ranks . 1% In the more specific ranking of Alhurra asource for international news

amongst Arab viewers, Alhurra achieves only a 2% matiatd®’ and according to a 2004

survey conducted by Shibley Telhami, ArR8 y Qi O My & RS ¢hbice for news and

only 3.8% picked it as a second chdidn reaction to this polling data, a senior MBN official
adlrdSR GKIG GKS NBFtftAAGAO 321t F2NJ ! f KdzZNNI
AYF2NXYIEGA2YQ GKIFG ' N6 | dzZRASYyOSa wWyle yz2a4 gl

g S S'{°me@earch doe on Radio Sawa indicates that it is the most popular source of radio

®IBID

1% Nematt, The Middle Eastlews Gap

9T elhami, 2008 Annual Arab Public Opinion Poll

1%y0A Changes Prompt Staffer ProtektsS.A Today, July 12, 2004

1% |nterview of a senior MBN Officialer the telephoneon April 17, 2008



Page |45

news by 32% of Iragis (followed by BBC Arabic Service at'?a% 42% of the youth

demographic in Amman, Jordah-

Criticisms of BBG Polling Technigues

BBG-funded polling lacks context: Many of the BB&unded polls ask respondents if they

KI2S W@y SiIR ! £ KdZNNF 2NJ wl RA2 { I gl AMgthealKS LI 2
polling which would provide more context in measuring the competitiveness of the outlets in

the regional convdzy A OF A2y a SYy@ANRBYYSyiGd Ly NBaLkRyas
g GOKSR ! f KdzZNNI Ay GKS LI ad 6SS1Q !N} o DASsSN
the station for only a single minute, while spending the majority of their time watchingrothe

stations. A much better test of audience penetration would be asking which station the

respondents prefef?

BBG-funded polling does not fully explain research: By avoiding probing questions of

respondents and failing to fully explain their research,GBihded polling has shown a
propensity to be misleading. One example of this is the publicization of the finding from a 2005
BBGfunded study that 39.5% of respondents in fikey countriedistened to Radio Sawa on a
weekly basis. The fiveey countriesncluded three Gulftates- Kuwait, Qatar, and the UAHat

have a combined population of 5.5 million, of which a large portion are foreign workers, Jordan,

110
111
112

Alhurra and Radio Sawa Reaching 71 Percent of |flaRiN&/swire
Reaching Arabs Via Airwaves Diploma®s Angeles Times
Rugh, Broadcasting and American Public Diplomacy



Page |46

and Egypt. While Jordan and Egypt can more realistically be lalbefpdcountries these
countriesboth exhibited listenership rates far lower than those of the three Gialfes andhe

final fivecountry average of 39.59%°

BBG-funded research utilizes weak survey methodology: According to a 2006 GAO

report entitled U.S. International Broadcasting: Bhagement of Middle East Broadcasting
Services Could be Improyvedeakness in the MBNs survey methodology and documentation
have made it impossible to determine the accuracy of MBN's reported audience size and
LINE ANF Y ONBRAOGATL A G &l BBAARI ndtdaKel2eNdin steps that Soald havel G >
explained and increased the reliability of its estimates, such as by fully documenting its research
and estimation methods, measuring the level of uncertainty surrounding its estimates,
disclosing signifant limitations, and consistently implementing policies and procedures for
verifying dataé!** A copy of the draft report revealed BBG interference in interviews and
intimidation of employees whose data was not in keeping with the accepted res&&rthe
report further criticizes the BBG for failing to conduct standardized, regular program reviews
designed to ensure programming quality conttt.

The BBG protested the GAO report in apé@e prepublication rebuttal in which it
defended the professionalism dnquality of its audience research, but alacknowledged

some of its shortcomings, attributing them to the difficulties of working in the Middle

13 Corey PeinThe Disaster of Destroying the Voice of American Arabic SePdglenbia Journalism Review, May

3, 2005
4 GAO Report: GAQB-762
115K esslerThe Role of Radio Sawa in Mideast Questioned
116
IBID



Page |47

East''’BBG member Norman Pattiz characterized the draft copy of the GAO report as full of

GAY I OOdzNIRGNRET yRME/EE | YR YAAAYTF2NNP GA2Yy XGKI

Editorial Assessment

Alhurra: There are conflicting opinions regarding the overall perception of Alhurra as an

effective broadcasting outlet. Some academics argue that irreparable damageomastathe
2 dzi fregion@léredibility due to the manner in which it was introduceshd continues to be
marketedto the Arab world! £ KdzNNJ} = KA OK GNI¥yatlidSa Ay 9y3af.
+ £ Sy Ay S almostsas i@ it wagiintended tbe a gift to the Arab world. ltehtures
promotional spots of wild horses slowly opening their eyes with an accompanying message
AYLE 2NRAY 3 OAS6SNE  H'2Somen&ad wiew&'s raparted béikgDifeadSdbg S & Q ¢
the symbolism of the launch datergmotional spots, and even the name Alhurra which they
find patronizing and reflective of a lack OfS.knowledge about the Middle Ea¥® According
to one Arab columnist;Often these foreign stations are the only means for people to get
reliable informaton, and they build up their reputation over time. The BBC and VOA did so
whereas Alhurra has probably already lost its own reputatiGh."

A senior MBN official disputes the way Alhurra was launched as the reason it has
received negative reaction from any Arab journalists and media experts throughout the

NEIAZ2Y D ¢KS 2FFAOAIE &adlFdiSREI G¢KSNB gl a yz2a |

" Marc LynchGAO vs. BBGeptember 7, 2006
18K esslerThe Role of Radio Sawa In Mideast Questioned
119
IBID
120Sharp, CRS Report
2 5ave VOAThe Arabist, February 28, 2006



Page |48

problems arose beforehand. People made up their minds that Alhurra was going to be a
propaganda channel bef6r A (i f 1*dzy OK SR ®¢

Alhurra has been criticized for poor professional standards with some experts
OKI NI O S NAthird-yI130G S G Sa@l yrSacs ¢+ adrkdAaz2yé GKIG g
' dZRASY OS 2NJ SyO2dzNI 3S YSI yAY hgstig puiicSdploaa8y & NI G
Sy i S N¥IWacerdig @ former twaime Ambassador antdSA Area Director for Near East
FYR {2dziK ! @AY 2AfEfAFY wdzZ3KZI ! NI 0o @DASHESNE ¢
LINEINF YYAYT GKAOK gl a 2F2BYy! BLBR 2 BB NS LKA S (1 KS
AYLNRGSYSYy(dz NBYIAya agStft o0St26 6KFG | dzRASY(C
government of the world's only superpoweér**

In an April 2008 phone interview conducted witlsenior MBN officialhe counters that
all startups have problems, but over the last four years Alhurra has shown significant
improvement in quality and quantity of newscasfs9 A RSy OS 2 F | f KdzNNJ Q&
improvement can be found in the pages of the popular ##aab newspapeal-Qudsal-Arabi
Though the paper typically exhibits an ahtY SNA Ol y o6 Al ax Al fF dzZRSR ! f
run-dzLJ G2 GKS wHnnp 938 LINiALFY AbhbridtelkdisiorSenargetldike &St SOU
black stallion in this satellite competition, sincesitable to attract normal viewers and activists
alike, thanks to its wide range of guests from the opposition who are not fearful of criticizing

0 KS adzo I NF9Still vdBel ArabJotraalists comment that while Alhurra may have its

22 |nterviewof a senior MBN official over the telephone on April 17, 2008

2Marc LynchThe Failure of Public Diplomacy: What the downfall € dzNNJ = ! YSNA OF Q& ! N} oA O f
television station, says about U.S. efforts to win hearts and minds in the Middl&&aistian unlimited, June 16,

2007

124Rugh, Broadcasting and American Public Diplomacy

2% |Interview of a senior MBN Officialer the telephoneon April 17, 2008

126 Remarks by Ken Tomlinson at the Novembét 2005 hearing of the House International Relaticosnmittee



Page |49

successes, in thend it is simply out of its league and unable to compete with the programming
currently offered by the leading pafirab channel$®’

Alhurra has also faced substantial criticism for its lack of dedication to investigative
reporting within the Arab world. Diung a discussiorwith the Alhurra news director, Salameh
Nematt, former Washington bureau chief for the international p&mab dailyal Hayatand the
LBC television statigme statedthat the Pulitzer Prize of the Middle East was getting jailed by
the auhorities becausethis means you are challenging the dstshment; however, in the
three years since theliscussionnot one Alhurra correspondent had been incarcerat&.
Alhurra did catch the attention of Syrian authorities in 2006 following the firsthoée
scheduled town hall meetings in which attendees provided provocative interviews to the
station on taboo topics such as the Syrian leadership and foreign policy. Their foray into
investigative journalism ledo the incarceration of those giving the térviews and the

expulsion of Alhurra from the countrs’.

Radio Sawa: According to most accounts of Radio Sawa from-B&@ officials, the station

has been an unabashed success in attracting a young, Arab audience interestadi¢and
entertainment, but not in political programming or news. In an interview &ewshouy
acclaimed columnist for the pafwrab daily Asharq alAwsat and regular guest on both
American and pairab television, Mamoun Fandy, stated that from his own conversations
with younger Sadis and Kuwaitis he had arrived at thenclusioni K Ipé&opl&were listening

to Radio Sawa in terms ohusic but in terms of political programming, they go somewhere

127
128
129

Kraidy,Arab Media and U.S. Policy: A Public Diplomacy Reset
Nematt, The Middle East News Gap
Satloff,Hip, Hop, Alhurral!



Page |50

St #%0thér Arab commentators concw A (| K @oénygllRidnibat Radio Sawa fsbeena
successful music statiorut a failureas a news outletOne commentator who was familiar
with the regional newsgyathering techniques employed by Radio Sawa stated that the outlet
actually pickeelp most of its news from Reuters and AFP.

Some officih & RA&LIzGS wlkRA2 {F gl Qa | oAfteknib G2 | {
an interview conducted with a retired senior VOA Arabic official he stated that anecdotal
SOARSYOS KS Kla 20aSNBSR KlIa SR KAY (@ 0SfA:
2PSNJ GKS LI ad GKNBS &@SIFNaR® ! OO2NRAY3 G2 (KS 2
cab | entered was listening to Sawa. This past December | was in Jordan agauseshdabs
five times a day for an entire month and not a single drivas listening to Sawa. | asked one
OFLd RNAGSNI gKé y2 2yS gla tAaGSyAay3a (2wl RA2

Radio Sawa has also been criticized for its lack of professionalism. According to a
January 2008 blog entry by loighe Radio Saa monitor and retired Chief 0fOA's Near East,

North Africa and South Asia Division, Sam HiRadio Sawa aired a report from Gaza stringer

Ulfat Haddad that was unbalanced in reportsgyiousacaus: G A2y a® | Af Y@ AlH2Sa 2
official Americanstation should either provide dJ.S.response or yg eliminate such
unbalanced segment§. | ¢ | R A R gafneh K&t ¥vashington bureau chief for the
international parArab dailyal Hayatt Yy R G KS [ ./ (St S@AaAz2y &Gl GA2y
LINEFSaaAz2ylftAay adaldAy3ay aL ¢l a aKz2O01SR G 2

popular with Arab audiences, stated t5S & dzOK GSN¥a | a W OGA@AalaqQ

130
131

News hour Special Report on Public Diplomacy: January 2003.

Nematt, The Middle East News Gap

%2 |nterview of a reired senior VOA Arabic official over the telephone April 22, 2008
13 5am Hilmy blog entry from January 15, 2008



Page |51

FYR (2 WNBaArAaildlyoOoSQ G2 RSaONXid sothingSodNdeNdwra 0 | G ¢
Ldzo £t AO RA LI 2YI Oé ¢

In contrast to the assessments cited abowrean April 2008 interview conducted with
wlkRAZ2 {lglQa {0 GS 5 Sadir \Nadérde siatedxRaNRddia Bigvil R S v (i
presents coverage ob.S.foreign poliy in a balanced way and has achieved substantial
credibility as a newprovider within the Arab world to the extent that other news agencies
Ol NNE repdrtg Nafleér wentontocommelt a2 KSy @&2dz O2@SNJ 322R y S
persuasive arguments, drrespond to issues that appear in the Middle East on time, you will

KFE@S y®™AYLI O o¢

¥ Nematt, The Middle East News Gap

BPLYGSNDBASSE 6AGK wlRAZ {FglQad 5d/ & 60dzNBFdz OKASTF {FYANI b



Page |52

Evaluation: Has the BBG Approach in Establishing Alhurra and
Radio Sawa Been Effective in Achieving Public Diplomacy
Objectives?
Becauseli KS . . DQA& n estahlidhing Aarra Jand Radio Sawa was shaped by its
202S00AGS&aT LINA2NJ G2 SO fdzZ Ay 3 usefil$o ds&adiBeS Ol A @S
i KS .objebti@a% and determine to what degréleey are inline with the objectives obJ.S.
public diplomacy.For the purposes of this papérwill consider the objectives of U.S. public
diplomacy to be in accordance with those outlined in the 2003 report by the State
5SLI NGYSYyiQa ! ROA&A2NE . 2FNR 2y t dzo{chaleddyA L} 2 Y
Edward Djerjiancommonly known as the Djerjian Report.

¢ KS . . DQfdcustsipresentedl yh the context of a post Septembef Kecurity
SYGANRYYSY(l YR SYLKF&AT Sa all OKASGAYy3a +y AyO
system that reachesignificant audiences where most needed in supportlWo§. strategic
Ay S NBBhé BBGDoutlines the primary objectives of its missiocus as: providing
accurate and objective news in support of the war against terrorism, providing clear
informationto regions of the world where freedom of information is suppressed or denied, and
serving humanitarian efforts by assisting nations in ct€ig contrast, he Djerjian Report
defines the goal of public diplomacy as influencing the beliefs attiudes d foreign
audiences. While/ 2 i S ELJ A OA G f &firstdlistdd (p&RA protride Sccurate ugia
objective news and information to areas critical WoS.strategic interestsdoesappear to fall

within the realm of public diplomaaybjectivesas defned by the Djerjian Report.

136 Strategic PlanBBG Official Websiteyww.bbg.gov
137
IBID


http://www.bbg.gov/

Page |53

BBG Approach

A

| I gAy3 Sadlof AaKSR GKI ( -oitl&sS concurr@dith thasé § SR =
outlined within U.S.public diplomacythe next question becomes how these goals are being
pursued. While the BBG maintains a adoframework and outline for achieving their
objectives, it has yet to create its own lotgym strategic plan. According to a 2006 GAO
NXB LI2BBS afficidls said a reason for the delays in planning is that the BBG and MBN are still
learning about the maet, especially for Alhurra, and are taking a close look at the results of
audience surveydpocus groups, and irdepth interviews to determine the best direction for
0KSaS A yhDéspile tha abSetce éf a longrm strategy, the BBG has been mamapi
Alhurra and Radio Sawa for 3 and 5 years, respectively, and the approach they have utilized to
RFGS oAttt 0S (GKS 2yS 6KAOK L S@FfdzZ 6§S® C2NJI {0k

the choice of audience, programming, and strategy in broatugso the Arab world.

Audience: The BBG has been explicit in its targeting of the youth demographic (15 to 30 years
2f RO 6A0K wWlERAZ2 {FglI gKAETS AG KIFHa y2id 0SSy
target audience. According to the aforentemed BBG response to the GAO report citing the

DQa& f I|-tdrp stréteyy, he2MBH is still evaluating the market in the case of Aligitra.
SomeU.S.diplomacy experts have leveled criticism at Radio Sawa for being $odelyedon
youth while foraking the VOA Arabic audience that included influential professionals and

policy makers“®however, one senior MBN official characterized the target audiences of Radio

¥ GAO Report: GAQG-762
¥1BID
9 Rugh, Broadcasting and American Public Diplomacy



Page |54

{FélF FTYR !'fKddZNNI |ad WO2YLX SYSy il NE-geopkeivhoi A y 3
would not normally listen to an entire broadcast like that found on Alhtitta.

The idea of employing a jokstrategy in order to reach complementary demographics is
an interesting tactic and one that deserves more attention. Thereustmlly two diverget
views when it comes to choosing a target audience for a public diplomacy program/initiative in
the Arab world: target the urbaelite and weleducated who will hopefully control a
disproportionate amount of influence over society in the future or targee broader
population with a significanfocus on youth whom constitute 60% of the Arab world and
embody a new, mordiberal generation interested in affecting societal chantfet KS . . DQ&
strategy of utilizing Alhurra to target the elite Arab populatiamd Radio Sawa to tap into the
Arab youth demographic combines the merits of both view points above and therefore
increases effectiveness in achieyirpublic diplomacy objectivesidditionally, there is a
significant opportunity for crospromotion amonghe outlets currently this is the only type of
promotion utilized as they receive no promotional money in their budgets from the
government which increases the possibility of eventual transfer of audience between the two

outlets.**®

Programming: Alhurtr Qpfiogramming featuressports, cooking, fashion, technology, and

entertainment programs as well as political talk shows and magdypenews programs**

! Interview of a senior MBN Officialer the telephoneon April 17, 2008

2Mounira ChaeibYoungin the Arab WorldBBC News, February 8, 2005
3 |nterview of a senior MBN Officiaer the telephoneon April 17, 2008
“*McCarthy Va-Based, U.Srinanced Arabic Channel Finds Its Voice



Page |55

Ostensibly,some of these programmatitoci seem to be of little benefibeyondfilling the
hours n between newscasts; however, thelo provide a source of Americana through which
Arab viewersattain a more weHlrounded view of American society and cultushich is an
objective ofU.S.public diplomacy. For example, research done has showattthe majority of
Arabs thinkil K & ! YSNA OF y & -5R2 yai !ofSKdkNSNdS CGIlyNNBL SR 02 ¢
recent visit to America as well as additional programs on religion in America to counter this
belief about American sociefy®

Of more direct impact totlte way in which Arab audiences view America and its foreign
L2 f A 0@ | NB ! { KstwMBIThe polititaRtélkshdws @dutinely iemcbutage debate
and discussioramongst different groups such as Arabs and Israelis, Americans and Arabs, and
Arabs wih differing viewpoints Because of this, they have demonstratesignificant potential
to communicate a more unbiased point of view on issues than is commonly available on other
regional networks. For example, on the Alhurra shéwee Houran lIsraeli fficial and pre
government Saudi appeared together dkrablanguagetelevision for the first time ever
providing an important contrast on the issue Afab-sraeli relations Presenting balanced
debate will enhance the credibility of Alhurra programmirmpefully leading to greater
marketshare and the ability to communicate with a larger Arab audience.

Recently, Alhurra has begun placing a greater programn@atigson the discussiorof
key regional issues such lasman rights, democracy, freedom of gmh and the press, and the
NAIKGEA 2F 62YSyd | OO2NRAY3I G2 . NRLY [ 2YyATFTFX

ySGg2N] (2 KFGS F LINRINFY RSEMINISR gikeA OKK St yN

145
146

Interview of a senior MBN Officialer the telephoneon April 7, 2008
Brian ConiffAlhurra,Local Voices, Global perspectives: Challenges Ahead for International Media Edited by
Alan Heil Jr., Public Diplomacy Council: Washington, D.C. 2008



Page |56

OGNl yatlhisSa (2 WwWoldzfAraed®Ardy3IarR20IS 2501 RSK @S
programs.*’Presenting programs thdbcuson issues of critical importance to the Arab werld
but that Arab outlets beholden to their government financiers are reluctant te @iesents
another opportunity for Alhra to obtain greater markeshare while simultaneady
presenting a discourse that can assist in building bridges between Arab and American society.

As far as news is concerned, Alhurra has demonstrated a commitment to expanding its
coverage of live or laking news of thdJ.S.or U.S.policy reflected bya 178% increase
between 2006 and 2007 and an increase in the number of hours of live daily news coverage
from 3 to 6.5 hours’® According to Mouafac Harb, former T (Middle East Television
Network) News5 A NS GiS2 NES NS (G KS FANRG (2 NBLR2NI 2y |
garnered exealsve interviews. We created a program schedule for Alhurra that is flexible
enough that we can break into regularly scheduled programming to cover breaking news if it is
1 NN Y HiBRaGENI Qa SELI yarzy 2F A0S ySsga 020SN
original reliance upon preecorded Western programming is noecessarilyndefinite. Greater
emphasis oniVe and breaking news shouleétlp in establishing AlhurrQa ON&SR kevd f A G &
outlet and make it more effective in achieving the goal&Jds public diplomacy.

wkRA2 {6 Q& LINRPINIYYAY3I Aad YdzOK fSaa 02V
emphasis on obtaining markeshare through entertainment. Radio\8a utilizesa broadcasting

format of 75% entertainmenta combination of Arabic and Western populausic and 25%

147
IBID
“*SnyderDNR 6 Ay 3 tlFAya G GKS WbSg 1| f KdzZNNI Q
Y 5enate testimony dflouafac Harb to th&Subcommittee on International Operations and Terrorism Committee
on Foreign Relations



Page |57

news*° It provides on the hour headlines, daily news reports which last betwe&nminutes,
and weekly news features between54minutes inlength ! Although tie U.S.is much more
than simply populamusicand celebriteswl RA 2 { | ¢ Fo€uson the3@ asedRneglects
other important aspects of Americana such as theatre, literature, and art. The emphasis on
entertainment may attract an audnce, but it does little to provide Arab audiences with a
better understanding of America. Additionally, despite the professional@miack thereof in
{6l Qa NBLIR2NIAY3I hoyaRadig SewsioutetStherefdzbl i doEs nat éttrakta
an audience that appreciates the 25% of programming most integral in furthering the goals of
U.S public diplomacy. They are as likely to change the station at the top of the hour as they are
totune2 dzi 6KIFI G Aa O0SAy3 alAR® Lymny® ingfecvg ih2y > w
FFFSOGAY3I OKIy3aS Ay fAaliSYSNBAQ o0StASFa 2y 1YS
in achieving the goals &f.S.public diplomacy.

Both Alhurra and Radio Sawa maintain a mediocre trackrd in covering issues of
regional importanceWhen the 2004assassination of Sheikh Ahmad Yassin by Israeli forces
occurred, all of the parrab outkts provided extensive coveragehile Alhurra offered only
brief coverage before returning to the airing of a pexorded cooking shw.**> BecauseMBN
officials havelauded! f K dzNNJ Q& T &sSah mpdrtéht cadiponént ig thait ability to
cover breaking newgne can only ascertain that this was antedal decision meant to avoid
high-lighting the politically sensitive USraeli military relationship. While there are certain
instances when a story being aired by other regional outlets is simply unsuitable for Alhurra or

Radio Sawa, too often this line has been drawn incorrectiyreich Arab viewers sometimes

9 GA0 Report: GAQB-762
Py iSNDBASSE 6AGK wlRAZ {FglQad 5d/ & o0dzNBFdz OKASTF {FYANI b
®2 Rugh Broadcasting and AmericamBlic Diplomacy



Page |58

entails broadcaing contentfocusng on personalities or situationd.S.government officials
consider unsavory or even dangess”?Refisal to coverthese issueslue to the concerns of

American foreignlJ2 £ A O YIF { SNBRQ Aa SGINAYSyYy(lftothe a. b

mission of achieving the goalsGfS.public diplomacy.

Strateqy: As pointed out by the 2006 GAO report, the MBN lacks an overall strategy covering

both Alhurra and Radio Sawa; therefore, itugeful to provide a separate assessment of the

effediveness of the strategy employed by the MBN outlets in achieving the aitdsSgbublic

diplomacy. The majority of this section will be dedicated to thscussion2 ¥ wl RA2 { I} &

marketshare first strategy which is both better established and more mvarsial than

l f KdZNNJ Q& aGN»X GdS3e 2F (GFNBSGAYy3I GKS yAOKS 27
wlk RA 2 { I gsh@efirstvstrabelyySsiappropriate in the shéerm, but untenable

in the longterm as there is little evidence to support tikenclusiorthat the current stategy is

either effectively engendering change in Arab public opinion towardsUlt or effectively

communicatingJ.S foreign policy. The one area in which tbeS has been more effective than

any other has been the spread of American entertainmentucal It is commonly noted that

Oprah isthe singe S&ad GKAyYy3 ! YSNAOI KIF& 3JI2Ay3 F2N Ala

entertainment emphasis does little to expand the knowledge of Arab audiences of America

beyond their current level. It is arguablehether it is more difficult to obtain an audience or

provide programming capable of advancing the understanding and appreciation of America and

AGa FT2NBAIYy LRfAORT K26SOSNE AU A& Of SFNJ GKIFQ

13K raidy,Arab Media and U.S. Policy: A Public Diplomacy Reset



Page |59

only the frst-step in the process of furthering the objectives WBfS.public diplomacy. If no
change is made to the current platform in order to adigight to balance out the
entertainment, the market K NS FANRG aaGNF dS3e& At vinghR @S A
0KS ySSRt SQU.BpuRic dpBryiasyFeffoitsh y 3

CNRY | LldzoftAO RALX 2YFO&e adlyRLRAYyGEZ ! f KdzN
however, this is much easier said than doneca@ding to a study of Arab College students in
five Arab ountries regarding their perceptions of the news credibility of Alhurra and Radio
{F oY aXalddRSyiaqQ LISNOSLIIA2ya 2F GKS ONBRAOACL
positively correlated to their degree of favorability toward the US foreignA polé @ ¢ ¢ KS
NEASFNOKSNE 32 2y (2 LRAYy(G 2dzi GKIG aA3ayATiaol
aldlrdAy3ar a¢2REFE@X Ylye I NIoa KFE@S &aASNA2dza R2dz
f I dzyOKAY 3 wl RA2 { | gl ™>deglR autleSdreSildity dsA a2 functionf oK dzZNINJ @
multiple factors some of which are more easily manipulated than others. Of particular
importance to outlet credibility are three factors: professionalism in reporting, quality and
choice of programming, and editatiindependence. Despite the significant gains Alhurra may
be able to make in these areas, it will always be known as aflh@&ed outlet with a pre
American bias. Alhurra may be able to mitigate this to a certain extent, but whether Arab
audiences tunen to Alhurra to obtain unbiased news or an American perspective is debatable.
Arab audiences are similar to American audiences in their propensity to obtain news from
different sources in order to paint a mogecurate picture of reality. In this case, kvledge

that Alhurra is USFdzy RSR Yl & | Qldzrftte GddidNI Ol OGASESNEOD

154El-Nawawy,US Public Diplomacy in the Arab World: The news credibility of Radio Sawa and Television Alhurra in

five countries



Page |60
NEIA2yQa Y2ald ONBRAOGE S &2 dzND Sntehtdried; fovever, inA a  |j dz

the end it may be irrelevant.

BBG SurrogatesJ.S:funding and credibility

Almost all Middle Eastern broadcast outletsrry the perception of being biased
towardsa particular government, group, or individual. According to Mamoun Fandy, columnist
for the panArab dailyAsharg alAwsat and regular guest on both Agnican and pafrArab
television,dThere has been a history of blaming governments for the comments of broadcasts
emanating from within their borde,rR S & LIA 0 S G KS y I (1 G2Mis piedoménénS 02 YL
is particularly troublesome for Alhurra and Radio Sawsch have been faced with the
challenge of broadcasting to the Arab world abd&uS.foreign policy that is viewed as anti
Arab. In placing Alhurra and Radio Sawa under the jurisdiction of the BBG,Slggvernment

made a decision to attempt to mitigathis perception by ensuring full editorial freedoms

Attempting to mitigate the affects of government interference: the BBG

W T A NJBldhinds feifd) equal, most media experts agree that direct government ownership

or involvement in broadcasting tos viewers off>® The intention of passing the 1998 Foreign
Affairs Reform and Restructuring Act (Public Law-20B) and the creation of the B5 and
associated structure wa$o move international broadcasting further from the reach of

government oversighaand allow for greater editorial independence. It is debatable whether

195 Fandy(Un)Civil War of Words: Media and Palitin the Arab World
*®Kraidy,Arab Media and U.S. Policy: A Public Diplomacy Reset




Page |61

this move was necessary in the first place. When asked about editorial freedoms prior to the
ONRIFROFadAy3a NBalOGNHzZOGdzNAYy IS | &aSYyA2NJ NBGANBR
conflict with the government at my level of management, maybe at the top levels. At my level,
probably the third level of management, we were free to do whatever we wanted. We had two
purposes, to inform and serve the interests of tHeS.and this we did we £°® ¢

By law the BBG maintains two main functions that can appear contradictory at times:
act as an instrument of foreign policy and serve as a firewall between the Department of State
and journalists who do the broadcastiftf A senior MBN official stafeX 42 S YIRS Al Of
we have an independent editorial line. When there are complaints from the Department of
State they are brought to the BBG and the incidertissussed'® There are some that argue
GKFG GKS WTFANBSI ff Q rprodycivabecayseit 2reatesi tkeSmpressbn A & O
that the U.S.government is attempting to hide its involvement in international broadcasting.
9RGI NR 52SNBAlLY ¢la [[d2iSR a aleAay3da GKFG LI
Ad A A®XYyH, A&zQONBEzI G MR YS2y S A y®Cthersalgudithatithel § R 2 ¢

D WFANBgI f f Q ifiptyiddtediirly enduggh ag theileva &f rgdibility is the

reason people tunén to an international broadcast. Kim Andrew Elliott, an anderesearch
analyst for the International Broadcasting Bureau, goes so far as to say that public diplomacy
and international broadcasting maintain two different objectives.

If the ultimate objective of the 1998 Foreign Affairs Reform and Restructudhgas to

enhance credibility by convincing foreign audiences that broadcasting outlets placed under the

*7Interview of a retired senior VOA Arabic official over the telephone April 22, 2008

Pt gAYy {YERSNDA AYyUSNIBASSE o6AGK W YSaplonhay, Buglist6a2907y / K A N.
% nterview of a senior MBN official over the phone on April 17, 2008

%0 7eller,Focus. on Diplomacy: Karen Hughes Does PD

“YBID



Page |62

BBG fall outside the reach 0fS.government control, then the restructuring has been a failure.

There was no question about VOA being an Americatiostait was after all the Voice of

America yet it maintained a global reputation for credibility that far surpasses either Alhurra or
wkRA2 {l gl d ¢KS ..DQAa AYUSNIINBOGFGAZ2Y 2F Ada
however, shing for lesgovernment oversight would a mistake. It would reduce the pressure

on the BBG to improve programmatic quality and uphold journalistic standards and on balance

serve as more of a detriment to MBN outlet credibility that what could be hoped to be gained

from the perception of greater freedom from government control. Again, it is impossible to
eliminate the perception that Alhurra and Radio Sawa are government controlled; therefore,
focusshould be placed on other areas which will enhance credibility in daleetter achieve

the goals olJ.S public diplomacy.



Page |63

Recommendations

To date, thelU.S.government has made multiple mistakes in its approach to engaging the Arab
world through Arabidanguage broadcasting in the launching and operation btiuvkh and
Radio Sawaresulting inregional reputationgletrimental to achieving US policy objectitreat
will be difficult to change. Some critics have argued tdeB-funded Middle East broadcasting
was doomed from its inceptiomecauseit is overly amiious in its objectives and simply
NEYAYR&a GKS NBIA2YyQa LRLIzA FGA2ya 2F GKSANI LI
imperialism®?In their opinion Alhurra and Radio Sawa are perceived regionally as an
American funded ne@olonialist endeavor. horoughly disagree with these criticisms.

The Middle East communications environment does pose unique challengegsSto
Fdzy RSR ! Ny 0A O 6 NP I RO Il-périelvefl hintiRalrSegiaip fordigh’ Bohd; O Q &
however, VOA ArabidemonstratedU.S.ability to maintain a successful regional broadcasting
outlet despite these challenges. Additionally, if done correctly, rather than reminding Arab
audiences of their past experiences with European imperialishg-funded Middle East
broadcasting will provid a window into American culture and society that builds bridges of
commonality and improve relationships. It will also serve the egtalportant function of
providing a distinction between the wayg.S.foreign policy is presented in the Arab world
through such outlets as Al Jazeewmhich maintains its own biaseand the way Americans
view foreign policy

Other critics have argued that Alhurra is incapable of successfully competing with the

Arab media superpowersmainly Al Jazeera and Al Arabiyamd therefore of gaining the

182 K raidy Arab Media and U.S. Policy: A Public Diplomacy Reset



Page |64

marketshare necessary to affect significant change in Arab perceptions of America. Again, |
disagree. It is a small, but important distinction that Alhurra was never intended to be a
competitor with the Arab media superpowerbut rather a player in the larger Middle East
communications environment. In an interview conducted with a senior MBN official, he stated
that Alhurra was never meant to be a primary source of news, but realistically a secondary or
tertiary news source, an of many points of view that, taken together, will provide a more
accurate picture of reality®®

Alhurra will never attract more audience than Al Jazeera or Al Arabiyah, but neither do
99% of the Arab satellite stations. In fact the same 2008 pollingwziad by Shibley Telhami
that found Alhurra maintains a 2% mark&tare for Arab viewers of international news for the
sixcountry totals, found that the average of th0 stations other than Al Jazeera or an
Wo3eLNiAly bSgsa ySis ik The @8itylis hatR% marketShanelsS i
not bad in the Middle East which boasts 3880 satellite channels and a plethora of well
funded news outlets that are either backed by regional or international heaights.

In my opinion, there is no questiothat U.S.should continue investing money in
engaging the Arab world through Arabic language broadcasting. When so many other nations,
groups, and personalities either maintain their own Middle East broadcast outlets or are
planning one, it would berresponsiblefor the U.S.not to have its own outlet providing an

American perspective, especially in the Middle East whicland will most likely remama

region of critical strategic importance .Sy F G A2yl f Ay GSNBada BUEFNI GKS

changes need to be made

1%%|nterview of a senior MBN official ovthe telephone on April 17, 2008

1% Telhami, 2008 Annual Arab Public Opinion Poll



Page |65

The operations of Alhurra and Radio Sawa can both be improved leading to increased
professionalism and regional credibility, and eventually enhanced overall ability to achieve the
goals of U.S. public diplomacy. My recommendationwill be divided into two parts:

improvement of international broadcasting management and broadcast structurestaugnts.

Improvement of international broadcasting management

Address U.S. 32 @S NV Y S-yhédi@ dultureyalhukra and Radio Sawa maintain

natural competitive advantage over other Arabic broadcast outlets in two ways: first, they
should be able to explain America and its foreign policy more accurately and second, the Arab
G2NI R GNHzZE & grFyida G2 dzyRSNAGI YR artageStIF© X 0d
meaningful requiresU.S. government support which has been woefully poor. As stated
previously there exists an arinedia culture throughout théJ.S.government that has become
institutionalized in organizations such as the DOS. This urgméss to speak with media

outlets hinders the achievement of the goals WfS.public diplomacy which is reliant upon
broadcasting as part of its overall strategy.

Karen Hughes provided the first challenge to thés.3 2 @S NY/ Y Swyladli® éultute y G A
by introducing directives mandating the imslon of public diplomacy as part of the job of every
Foreign Service officer and encouraging DOS officials at all levels, but particularly the
ambassadorial level, to speak with media outlets. A window of opporumits been opened

and it is important to ensure that the momentum in beginning to change the institutionalized



Page |66

anti-media behavior within the DOS does not stop now that Karen Hughes has stepped down as
Undersecretary for Public Diplomacy and Public Affairs

Hughes was successful in opening thecussioron U.S.government and media, but it
will take more than general directives to affect real change within an organization that has
evolved over decades. There should be a program introduced by thelth&ddministration
that provides incentives for all.S.government officials to take classes in broad areas such as
WALISIF 1AY3T gAGK F2NBAIY YSRAFQ FyYyRk2N Wdzy RSNA
order to increase their overall awareness of the nee@ngage the media and their confidence
in conducting interviews. This will providleS.broadcast outlets with a much more willing and
effective group of government officials from which to request interviews, improving the
communication olJ.Sforeign polcy. There should also be action taken within DOS to increase
the number of coned public diplomacy officers that are promoted to higher positions including,
but not limited to, ambassador, in order to demonstrate the importance of public diplomacy to
other government officials and make public diplomacy more attractive to incoming Foreign

Service officers.

Encourage transparency and good governance within the BBG: The BBG and its

associated structures were established to increase the independence of lastady outlets
including Alhurra and Radio Sawaom government control and subsequently improve
credibility; however, the reality is that no matter the amount of distance placed between the
DOS and the MBN outlets, they will always be viewed by Araleaces ad).S.government

outlets. In a region where almost every broadcast outlet is financed by a particular country,



Page |67

group, or person, credibility is not a function of separation from government control, but of
programmatic quality and professionalistW.OA Arabic maintained a substantially better
regional reputation for credibility than do Alhurra or Radio Sawa and yet it made no attempt to
hide its ties to thelJ.S.government it is after all the Voice oAmerica.VOA Arabic walked the
fine-line betweenjournalistic integrity and functioning as a tool GfS foreign policy far better
GKFY GKS Odz2NNByid a.b 2dzifSia gAGK2dzi GKS .. DQ
Ly FILOdG 2yS 2F (GKS fFNBSad LINRBofSYa FaazoAa
provides little realbenefit to credibility, while providing substantial cover for the BBG to
become increasingly independent and prevent government agbts The 2006 GAO report
cites the BBG for negligence in administering annual reviews of programming, maintaining
weak mehodological standards in conducting surveys, and lacking atemng strategicfocus
was damning. It proved that in the absence of DOS oversight, the BBG was unable or unwilling
to implement standards of transparency and good governance that would atiotiné growth
of professionalism and eventually true regional credibility.
At this point the BBG might be too big of an obstacle to tackle, but it will only become
more heavily institutionalized over time as it assumes a larger appropriations budget and
becomes entangled in the bureaucracy of tHeS.government; therefore, it is imperative that
the BBG structure is addressed by congress now. The congress should take one of two courses
of action: eliminate the BBG and start from scratch in creatingathardi t @ GAGf SR W5 S
2F LYGSNYIFGA2Y L § . NRBIROlIalAy3dIQ 6KAOK SESNI3
congressional oversight over the BBG by mandating biannual assessments of programmatic

quality, Arab audience reaction, ande of funding in addibn to making it clear that the BBG is



Page |68

to be considered a DOS controlled entity. These measures will increase transparency and
encourage good governance within the BBG which will resonate throughout all levels of the
organization in increasing pressure tprovide higher quality programming and raise

professional standards.

Broadcast structure adjstments

Programmatic Changes: ! f KdzZNN} KIF & RSaA3IylI 1SR WONBRAOGAT )

balanced, professional news as its niche in the Middle Easimunications environment.
2 KAETS 2y (GKS adaNFFOS G(GKAa YlIe& aSSy O2YLX SGS¢t ¢
unworkable the way in which it is currently being approached. In all likelihood Alhurra will
never be the outlet Arab audiences turn for balanced news, but more realistically to obtain
the American view of the news; therefore, Alhurra should embrace its designation as the
aARRf S 9 AndeiicBrrab:Mrig@age news outlet instead of trying to papmver its
connections to theU.S.32 GSNY YSYy i d® ¢KA& YSIya | OKIFy3S FNEP
0SAYy3 GUKS Y2ad WwWolflyOSR FyR ONBRAOGESQ aARRTE
natural competitive advantage it maintains over other regional broadcasters in the coverage of
American news and society and of regional issues that other stations avoid due to their
personal interests.

Alhurra will always carry the baggage of belogs-funded in addition to lacking the

resources necessary to compete with Al Jazeera and Al Aralmyakrab regional news

coverageput there is no exase for Alhurra not to be the best in covering American issues and



Page |69

news. Alhurra is afforded special access to DOS officials and has far more familiarity with
American politics than foreign Arab outlets.should utilize this advantage and place a much
greater emphasis on covering importabtS.govanment addresses in detail and presenting
discussios concernindJ.S.foreign policy, particarly with regardto the Arab worldIf Alhurra

does nothing elsé@ should at least be the satellite channel to which Arabs turn when they want
to know what theU.S.government and the American people are thinking.

In addition to greatefocuson news coverage of America and its foreign policy, Alhurra
should increasehte amount of time dedicated to Americana. It is an open secret that the Arab
world is very interested in Americanboth becausethey are a driving force behind regional
events and due to the export of American cultuesd therefore hungry for programmiripat
provides them with greater insight into American society. This is evidenced by the fact that
some of the most successful programming done by VOA Arabic was notreeersing, which
was much more objective than what was available at the time in tfad Avorld, but pieces on
American culture and societAdditionally, a 2004 study demonstrated thatongst the Arab
public, time spent watching televisioemains significaneven after controlling for TV news
viewing, suggesting that other forms of pragnming are likely to shape perceptions of the
US!® Alhurra should therefore dedicate a significant amount of its broadcasting to pieces
detailing things such as American art, theatre, or literature or current trends in American
society.

A second area ohatural competitive advantage maintained by Alhurra is in the
presentation of regional issues that other stations avoid due to their personal interests. There is

heavy market demand among Arab audiences for stories on Arab government corruption,

%5 Nisbet, Nisbet, Scheufele, and Shanahan, Public Diplomacy, Television News, and Muslim Opinion



Page |70

repressim of civil liberties, or the violation of human rights. Al.&-funded broadcast outlet,

Alhurra maintains greater independence from regional pressures than other Arabic networks

LINE GARAY3I AlG GKS 2LII2 NIdzyAde deBentifigistofies driticd W@2 A

of regionalgovernments; however, this does nwoisinuatethat other Arab news outlets have
not or will not attempt to fill this voidcas well despite statements made by the management of
Alhurra, particularlythe former news diretor of the outletMouafac Harbto the contrary.In
my opinion, Mouafac Harb is wrong is his suggestion that Alhurmanigue in providing
freedom of the press to the regiorAl Jazeera in particular has a history of covering many
regionally sensitive ssies from corruption to the lack of democraethat were formerly téooo
in the Arab world as evidenced by the fact that they have had their broadcasts criticized and
restricted throughout theregion

While it is important to recognize that Alhurranst unique in its focus on regionally
sensitive issuesAl Jazeera is an outlier in the Arab media environment where most outlets
have yet to cross the linedrawnA y G KS &l yR o6& GKS NBIA2Y QA
should continue to pursu¢his strategy. This is a potentially risky avenue to purdagcauseit
will cause Arab allies in the region consternation domestically and may affect diplomatic
relations; however, if done correctly this threat can be mitigated significantly. Alhurra should
focusits attention on the socially relevant aspect of stories critical to regional governments,
such as class incomeequality, lack of job opportunities, or difference in educational
opportunities br males and females, rather thagjovernmen response to thes conditions In

this way it maintains the ability to present issues critical to regional governments in a manner

that is much less inflammatory.

32 ¢



Page |71

Alhurra shoulctcomplement its news and Americana programming i# utilization of
interactive platform baed programming Interactive platforms such as tallshows, calin
segments, and towdmall meetings engender debate and discussion which are important
components in creating the perception of tual understanding and respect which the Arab
world often clastises the USG for lacking. The transitfoom an imagebuilding mentalityin
which America is portrayed as infallible to a discussion of real isatleassist in redefining the
relationship between the Arab world and the US governmiéht.

My recommenations for programmatic changes at Radio Sawa are much less drastic
GKFY (K2&S LINBaSyiGSR F2NJ ! f KdzZNNF @ Ly Yeé SadAy
has failed in its ability to achieve the objectives of public diplomacy, but it has beesfid
vehicle for attracting a substantial, young Arab listenership which is an important audience with
whom theU.S.government hopes to be communicating. It wdilpe a waste of effort to change
wlk RA 2 { I g-$haadifirsiydtratdgyBetauseit will neveracquire the reputation of VOA
Arabic as a credible nevs®urce andfurthermore, any attempt to change the entertainment
emphasis would modikely alienate its listenership; howexneRadio Sawa can be utilizad an
important tool of public diplomacy bgimply giving the listenership more of what they want.

Since Radio Sawa has predicated its success on papukicand entertainment why
not dedicate time to segments featuring American celebrities amgidans speaking about
their experiences in Ameiacor what it means to them to be American? These personalities will
function much like the goodwill ambassadors to the UN or UNI{@ERis case representing

America to the Arab world. Radio Sawa caasent weekly features with therthat serve to

*®Mohan J. DutteBergmanU.S. Public Diplomacy in the Middle East: A Oriflodtural ApproachJournal of

Communication Inquiry, Volume 30 Number 2 April 2006-182, Sage Publications 2006.



Page |72

broadenArab audience understanding of American society and dispel misunderstandings about
Americans in general. Quotes from these interviews can be wilsteategically throughout
daily broadcasts to reinforce these ideas. These segments will address Arenaaudesires,
while furthering one of the goals of public diplomacy in building bridges between Arab and

American audiences.

Reestablishment of VOA Arabic as a complement to Radio Sawa: Currently, there is

a void of credibility inJ.S-funded Arabidanguage broadcasting to the Middle East that cannot
be filled by the existing MBN outletdespite programmatic adgments in the shorterm or
improvements in international broadcasting management in the {@rgh. In my opinion to fill
this void necessitate the reestablishment of VOA Arabic for an approximate cost of $4
million.*®”

¢CKSNBE FINB FS¢ LIS2LXS ¢gK2 RA&LWzZGS 8BS ! NI 64
public diplomacy in the Arab world from a programmatic standpoint. The outlet presented
extersive newscoverage of America and its foreign policy and maintained a reputation for
balanced, credible reporting and good standing among Middle Eastern audiences for over 50
years. The argument against VOA Arabic has always been that its programs wezachdig a
large enough audience to be effective; conversely, Radio Sawa has failed programmatically
while being successful in attracting a large audience.

The BBG would like congress to believe that its success in obtaining a large segment of

the radio broadcasting markeshare is a direct result of its new strategy; however, Radio

187 Alan HeilVVoice of America staff petition to CongreBablic Diplomacy Alumni Association website: July 2004:

http://www.publicdiplomacy.org/



http://www.publicdiplomacy.org/

Page |73
{l gl Qa I NBS | dzZRASYyOS Olyy2( 0S5 focusRudloBarsaSR & 2
currently has at its disposal a substantially largeB-funded budget than VOArabic ever had,
which has allowed it to enhance its mediumave signal strength and begin broadcasting on
FM frequencies increasing its potential audience dramatically. Additionally, Radio Sawa benefits
from daily crosgpromotion on Alhurra television wbh itself reaches 25 million weekly viewers.
If VOA Arabic is afforded the same advantages as Radio Sawa, | believe that its audience will
grow substantially enough to argue that it can succeed both programmataradlin reaching a
significant number ofrab listeners therefore becoming an effective tool in furthering the goals
of U.S.public diplomacy.

The reestablishment of VOA Arabic should not lead to the elimination of Radio Sawa. In
my opinion, the appropriate action is to maintain the outlet asamplement to VOA Arabic
because if the previously stated recommendatiorege instituted, Radio Sawa will exhibit
greater capacity to assist U.S. public diplomacy efforts, while providing a means of
communicating with a significantly different segmenttbé Arab audience than VOA Arabic.
Radio Sawa, with itfocus on the youth demographic, will attract an audience that can
hopefully be cultivated through croggomotion to listen to VOA Arabic if they want a more
newsheavy radio broadcast.

This recommeadation does require an increase in congressional appropriations;
however, to put the increase in perspective, it would cost 1.5% the price of a singl@ FA
fighter jet to reestablish the entire VOA Arabic radio service. In factdted bill for Voice @

Americain 2003 which reached over 100 million listeners globallsas only 58% the price of a



Page |74

single FA22 fighter jet'®®If the Egyptian government alone can maintain 30 sfateded
satellite channels, there is no reason that theS.government which will provide $1.726
billion in foreign aid to Egypt in fiscal year 20G@®ould be unable to maintain one more
channel as wefl®® If the U.S.government is as setits about reaching the hearts and minds of
the Arab world as it claims, is only rationalto reestablish VOA Arabic. After dll,S.public
diplomacy efforts in the Arab world will be furthered much more from having a broadcasting
entity with a long regional reputation for excellence and an established audience, than one

more fighter jet in theAmerican military arsenal.

The USG, public, and academia must maintain realistic expectations for the extent to
which USfunded Arabic language broadcasting can mitigate -Antierican sentiment in the
Arab world. A 2004 study on the relative contributions of socioeconomic and political
influences, individual level demographic factors, and television news teAam¢rican attitudes
F2dzy R GKFGX aC2NJ 0KS adzaf AY Lldoeivihghaws thio®h RA T F S
SAGKSNI £ WLTSSNF 2N I 2S8SaGSNYy yS48 ySisez2N] A
International broadcasting can assist in ameliorating Arab public opinion of US foreign
policy by fairly representing and explaining American aciohowever,it is by no means a
panacea Utimately, actions speak louder than wordsow is a critical time for the institution
of these recommendations as tledection of President Barack Obama has createdajbening

for USpolicymodificationfor the first time in the past eight year§ he forthcoming changes to

168
169
170

Whitworth, Speaking Out: Time to Speak up for The Voice of America
RobinsonThe Rest of Arab Television
Nisbet, Nisbet, Scheufele, and Shanahan, Public Diplomacy, Television News, anddirstim



Page |75

US foreign policynust be effectively expressed to the Aralworld and USfunded Arabic

language broadcasting will play a significant role in this endeavor.



Page |76
Appendix

l. Graphic Chart of BBG structure
Il. Breakdown of Alhurra and Radio Sawa appropriations between FY 2002-2006
[l 5AF3ANI Y 2 7FsAMlark AMbrogdtast tarQe

V. Map of MBN outlets target range and locations of overseas offices

All appendices were taken froBD06 GAO Report 0862 entitled U.S.International
Broadcasting: Management of Middle East Broadcasting Services Could Be Improved



Page |77

I. Graphic Chart of BBG structure

Findo Frea Europa™)
C___1 Ernascasing Board Radlo Ubarty
WEH ol Govemeons —————
e _—-""‘. _hmmﬂﬁ
o
Alhura Emiadcasing Bosrd
|&| ol Govemers Skl
|
Intemational
Emoadrasing
=T =5
[
| | | | |
Maragemant Racha TV Mart Frogram Molca o Enginesring and
Directorala O ol Cuba Elﬂ'l Ameiica Tachrical Sarvicas
Brcadcasting Direcicrak
|
O ol
Pafomance
Fravies
Rudknoe Fesmarh

)y omnes




Page |78

Il. Breakdown of Alhurra and Radio Sawa appropriations between FY 2002-2006

Conlleirsa Ini theod saared i
TOaE

0,00
00
40,000 —
20,000
20,000

T BN el L

2004 200 Fali )

Flacal yoar

[ s

Suppl amsa nisl AdhUms- g

Rario Ease
B crpemenia anum-Eurps

Seacer W and BRG




Page |79

LLL® 5AF3INIY 2F wlkRAZ2 {8l Qa 'a FyR Ca oOoNRIRO

: ey CoopboutEET o=
by ’ Ethlopla

\l\ : "q | | ------- : :

@ Onar W sistions. i Y
T M aatens #H\ﬂﬁ}-- 7 U

Samcen GAD [ista) Map REicuece [mag].




- Tunkila

Radio [HEM o
El Talevislon (FEM ofices)

74 montrget countins and arass .'* ?/‘i Z

MEMN trget countr ias and orams

/, %’5 .; gf/’ /

IV. Map of MBN outlets target range and locations of overseas

baireon

_

Pa

g m ,///

Saud Armbl P
,é-'hh
S
o0 | vl

Page |80

offices

L

ﬂﬂﬂﬂﬂﬂ

Tearen MEH and B

"



Page |81
Bibliography

2005 Media Sustainability Index: Middle East and North Africa Region, IREX.

Air Wars: The Battle for Arabic Television and Radio AudicRé®dD Review
PerspectivesDecember 2002.

Alhurra and Radio Sawa Reaching 71 Percent of JiagBlewswire.
Jan 25, 2005.

Al Jazeera TV Viewer Demographitied Media Corporation: 2007
http://www.allied -media.com/aljazeera/JAZdemog.html

Alhurra to Begin Broadcasting to Europ&NewswireSpringfield, Virginia.
July 25, 2006

lf OAY {Y@RSNNRA AYUSNWASG ogA0GK WHYSE Yo Dflaay
Public Diplomacy, August 6, 2007

Analysis: Russia Enters AMalorld Media BattlegroundRadio Free English/
Radio Fred.iberty. June 21, 2006.

BBC launches Arabic TV Channel, BBC News. March 11, 2008.

BenDavid, Cale\Between the Lines: Al Jazeera, Gaza and a message to Qatar,
Jerusalem Post. March 8, 2008.

Biography of Karen Hughes on official White House website: 2007
http://www.whiteHouse.gov/government/hughedio.html

Broadcasting Board of Governors fiscal year 2009 budget request.

Campagna, Joel. S 6 SSy G662 ¢2NI RaAY vlrnelfadd@®a ' £ WIFH T SSNI
conflicting expectations<Committee to Protect Journalists: 2002.

Censorship, Restrictions Stunt Internet Growth in Midéastan Rights Watch.
August 7, 1999.

Changing Minds, Winning Pea@BG press release response to report issued by
the U.S. Advisory Commission on Public diplomacy: October 8, 2003.

Chaeib, MouniraYoung in the Arab Wor|8BC News. February 8, 2005.


http://www.allied-media.com/aljazeera/JAZdemog.html
http://www.whitehouse.gov/government/hughes-bio.html

Page |82

Coniff, BrianAlhurra,Local Voices, Global perspectives: Challenges Ahead for
International Media Edited by Alan Hér., Public Diplomacy Council: Washington, D.C.
2008.

Conversation between US military public diplomacy official and US embassy official in
Doha, Qatar in June 2008.

| 2YBSNRARFGA2Y SgA0K 9Yolaae 52KIFQa AYF2NNIOGAZ2Y
Gonversation with three Al Jazeera producers in Doha, Qatar in July 2008.

Conversation with public diplomacy officials from US Embassy Qatar in May 2008.

Conversation with senior Al Jazeera Arabic producer in Washington, D.C. in July 2007.

Detailed Infomation on the Broadcasting to Near East Asia and South Asia
AssessmenDffice of Management and Budget PART Assessment: 2004.

Dutta-Bergman, Mohan U.S. Public Diplomacy in the Middle East: A Critical
Cultural ApproachJournal o£ommunication Inquy, Volume 30 Number 2 pp.1a24,
Sage Publications 2006.

Eggerton, JohrBush Boosts Middle East Broadcast Funding N2 F ROl aid | yR
/| 0t S®Pé CSONXz- NB c¢cX HAncod

EFNawawy,Mohammed.U.S. Public Diplomacy in the Arab World: The News
Credibility of Radi®awa and Alhurra Television in five countri@mbal Media and
Communication, Vol. 2.2, pp. 1283: 2006

Fandy, Mamoun(Un)Civil War of Words: Media and Politics in the Arab Wéhdeger
Security International: 2007.

Ford, PeterWhy do they hat&J).S.? Christian Science Monitor. September 27, 2001.

Gedda, Georgdradio Sawa: Music as a Todinerican Foreign Service Association:
November 2002.

Hilmy, Sam. Blog entry from January 15, 2008

Heil Jr., Alanvoice of America: A Histgrilew YorkColumbia University Press, 2003.

Heil Jr., Alanvoice of America staff petition to CongreBsblic Diplomacy Alumni
Association website: July 200#tp://www.publicdiplomacy.org/



http://www.publicdiplomacy.org/

Page |83

Impression of Americ2004: How Arabs View America, How Arabs Learn about America
sixnation survey ommissioned by The Arab American Institute, Conducted by
Zogby International

International Broadcasting Operatiortdouse Report 11:297¢ STATE, FOREIGN
OPERATIONS, ANBLRTED PROGRAMS APPROPRIATIONS BILL: 2008.

LYGSNBASSG 6AGK wlkRA2 {6l Qad 5&d/ & . dzZNBl dz / KAST
Interview of a retired senior VOA Arabic official over the telephone on April 22, 2008.

Interview of a senior Al Jazeerdiofal faceto-face in Doha, Qatar on April 2008.

Interview of a senior MBN Officialzer the telephoneon April 17, 2008.

Kassman, Lauri®&/oice of America versus Radio Sawa in the Middle East: A Personal
PerspectiveArab Media and Society: May 2007.

Kessler, Glenihe Role of Radio Sawa in Mideast Questioned, Washington Post.
October 13, 2004.

Kraidy, Marwan MArab Media and U.S. Policy: A Public Diplomacy ReseiStanley
Foundation:January 2008

Kraidy, Marwan MReality Television andhtics in the Arab WorldTransnational
Broadcasting Studies. Vol 15: Jam 2006

Linzer, DafnaPoll Shows Growing Arab Rancor at WMashington Post. July 23, 2004.

Lynch, MarcGAO vs. BBGeptember 7, 2006.

Lynch, MarcThe Failure of Publid@omacy: What the downfall of & dzNNJ = ! YSNA O Q&
Arabic language television station, says about U.S. efforts to win hearts and minds in the

Middle EastGuardian Unlimited. June 16, 2007.

McCarthy, Ellenva-Based, U.Sinanced Arabic Channel FindsMoice Washington
Post. October 15, 2004.

Middle East: Attitudes toward the United Stat€S Report for Congress.
December 31, 2001.

Nematt, Salemehlhe Middle East News Gamcal Voices, Global perspectives:
Challenges Ahead for Internatiordedia Edited by Alan Heil Jr., Public
Diplomacy Council: Washington, D.C. 2008.



Page |84

News Hour Special Report on Public Diplomacy: January 2003.
News Hour Transcript: Terrence Smith interview of Norman Pattiz: January 2003.

Nisbet, Erik, Nisbet, MatthewcBeufele, Dietram and Shanahan, Jankasblic
Diplomacy, Television News, and Muslim OpirRsass/Politics 9(2), pp. 437: 2004.

Pein, CoreyThe Disaster of Destroying the Voice of American Arabic Sefalmmbia
Journalism Review. May 3, 2005.

Reaching Arabs Via Airwaves Diplomdays Angeles Times. Aug. 26, 2002.
Regent Norman PattiBiographies of the Regents of the University of California,

University of California official website:
http://www.universityofcalifornia.edu/regents/regbios/pattiz.html

Remarks by Ken Tomlinson at the Novembét 2005 hearing of the House
International Relations committee.

Report of the Advisory Group on Public Diplomacthi® Arab and Muslim World,
Edward P. Djerejian chairman, submitted to the Committee on Appropriations U.S.
House of Representatives, October 1, 2003.

Robinson, GordorThe Rest of Arab TelevisjahSC Center on Public Diplomacy:
June 2005.

Rugh, Wllam A.Broadcasting and American Public Diplomdagnsnational
Broadcasting Studies. Volume 14: Spi$wgnmer 2005.

Rugh, William AHow Washington Confronts Arab Med@lpbal Media Journal.
Fall 2004.

Rumsfeld, DonaldVar in the Information Agd.os Angeles TimeBebruary 23, 2006.

Satellite TV in the Arab World 20@&ab Advisors Group report. December 07, 2006.
http://www.arabadvisors.com/

Satloff, RobertHip, Hop, Alhurra!Weekly StandardNovember 6, 2006.
Save VOAThe Arabist. February 28, 2006.
Secretary of State Condoleezza Rice Announces Departure of Under Secretary of State for

Public Diplomacy and Public Affairs Karen P. Hu@sesetary Condoleezza Rice
DOS announcement. @ber 31, 2007.


http://www.universityofcalifornia.edu/regents/regbios/pattiz.html
http://www.arabadvisors.com/

Page |85

Senate testimony of Mouafac Harb to tBeibcommittee on International Operations
and Terrorism Committee on Foreign Relations. April 29, 2004.

Sharp, Jeremyl he Middle East Television Network: An Overvi&®& Report for
Congress. Augti 17, 2005.

Snyder, Alvint £ WIF T SSNI} Qa4 aARRtS 9 &G t 2Lz F NAGe 2 y!
Want to Leave Hom&).S.C Center for Public Diplomacy. January 19, 2006.

Snyder, AMInDNRB g6 Ay 3 t I Ay a I, GPDBKEUSEICéter for RukldzNNI Q
Diplomacy. June 11, 2007.

Strategic PlanBBG Official Websiteuww.bbg.gov

Sullivan, Howardvanity Press Publishingprary Trends 7 (1) 1958: Trends in American
book Publishing: 10%15, Graduate School of Libyagind Information Science,
University of Illinois: 1958.

Telhami, Shibley. 2008 Annual Arab Public Opinion Poll, Survey of the Anwar Sadat Chair
for Peace and Development at the University of Maryland (with Zogby

International): 2008.

Thornberry, MacTo Make Smart Power Work, Get the State Department in the Fight,
Roll Call News. January 16, 2009.

Transformational Public Diplomadwpterview of Karen Hughes by Council on Foreign
Relations. May 10, 2006.

Urbina, IranAl Jazeera: Hits, misses, ambchets Asia times. December 25, 2002.

U.S. International Broadcastinflanagement of Middle East Broadcasting Services
Could Be Improved. GAO Rep@G&006-762 August 4, 2006. Please see
Appendx Il for a detailed breakdown of Alhurra and Radio Sawa Appropriations
between FY 2002006.

U.S. official retracts Iraq remarkBBC News. October 23, 2006.

U.S. Public Diplomacy: State Department Efforts to Engage Muslim Audiences Lack
Certain comranication Elements and Face Significant Challenges
GAO Report 0635: May 2006.

VOA Changes Prompt Staffer ProtebtsS.A Today. July 12, 2004.

VOA Websitehttp://www.voanews.com/erglish/Africa/VOACharter.cfm



http://www.bbg.gov/
http://www.gao.gov/new.items/d06762.pdf
http://www.voanews.com/english/Africa/VOACharter.cfm

Page |86

Whitworth, Myrna.Speaking Out: Time to Speak up for the Voice of Améraaign
Service Journal, American Foreign Service Association: January 2004.

Zeller, Shawrk-ocus on Diplomacy: Karen Hughes Doe$-Bi2ign ServicJournal:
October 2006.



